Brandgevaar Hogeschool Rotterdam niet snel verholpen

Een gebouw van de Hogeschool Rotterdam blijft voorlopig dicht wegens brandgevaar. De hogeschool had het pand vorige week al gesloten in afwachting van nader onderzoek.

De hogeschool liet het pand onderzoeken naar aanleiding van de brand in de Londense Grenfell Tower, waarbij vorig jaar 71 mensen om het leven kwamen. De goedkope gevelplaten van dat gebouw bleken licht ontvlambaar.

Ook in Rotterdam voldoen de gevelplaten niet aan de eisen. Dat bleek vorige week al, maar het is bevestigd in het definitieve rapport. Een snelle oplossing is er niet.

“Hoewel de uitkomst dezelfde is als vorige week, schrik ik er toch weer van”, zegt HR-voorzitter Ron Bormans in een persbericht. “Zeker omdat de dag voor de sluiting nog honderden studenten en medewerkers in het pand rondliepen.”

Zo’n 3.500 studenten van de Rotterdam Business School maakten gebruik van het pand aan de Kralingse Zoom. Zij krijgen voorlopig les in het World Trade Center.

Studenten hebben wel begrip voor het besluit, bleek uit een reportage van hogeschoolblad Profielen. “Het is niet niks wat er in Londen is gebeurd”, merkte een eerstejaars student op.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau