Brainstormen over energie

Het Delft Energy Initiative was vrijdag in het sportcentrum de eerste presentatie van het Delfts Research Initiatief Energie. Bezoekers kregen stickers en stiften om mee te denken.

‘Maak windmolens onzichtbaar’, ‘Haal energie uit kernafval’ en ‘Voorzie huizen van tredmolens’. Het is maar een greep uit de gele plakkertjes die na een uur brainstormen op de borden waren geplakt. De ongeveer zeventig bezoekers van het Delft Energy Initiative hadden enthousiast gehoor gegeven aan de oproep van ceremoniemeester en windenergiehoogleraar prof.dr.ir. Gijs van Kuik (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) om hun ingevingen kenbaar te maken.

Kwartiermaker van het Delfts Research Initiatief (DRI) Energie, prof.dr.ir. Tim van der Hagen (reactorfysica, Technische Natuurwetenschappen) had eerder de potentiële omvang van het DRI Energie aan de TU geschetst: acht faculteiten, 65 secties en 700 medewerkers hebben ‘iets’ met energie. Van hen verwacht het DRI nu ideeën, onderzoeksvoorstellen en projecten. Als voorbeeld deed hij een greep uit geruchtmakende projecten uit het verleden: de Ampelmann, de Nuna, de zonneboot, organische zonnecellen, onderzoek naar biofuels en elektrisch vervoer (Superbus en elektroscooter).

De kracht van de TU ligt volgens Van der Hagen in de uitgebreide expertise over het hele scala van onderzoek, ontwerp en beleid. Rector Fokkema viel hem daarin bij. “Wie anders moet de leiding nemen in de energietransitie”, vroeg hij zich retorisch af.

Studenten, maar niet alleen zij, werden opgeroepen lid te worden van de Energy Club. Student Remco Abbink, voorzitter van duurzaamheidsplatform Osiris, vertelde dat de Energy Club zich richt op studenten en alumni in de hoop een netwerk en platform te vormen waar mensen elkaar motiveren en mobiliseren. Als voorbeeldprojecten noemde hij het Delft University Sustainable Campus project, FIAT LUX (zon- en windenergie voor ontwikkelingslanden) en Duto (Delft Auto) voor toekomstige mobiliteit. Ook zoekt de Energy Club een ‘clubhuis’ op de campus.