Bouwsector werft afstudeerders voor railbouwkunde

Drie bedrijven sponsoren een medewerker bij de groep railbouwkunde van CiTG die als belangrijkste taak het werven van meer afstudeerders heeft.

Voor Coenraad Esveld, deeltijdhoogleraar railbouwkunde, betekent de deal ‘een man erbij en meer studenten’. Voor NS Railinfrabeheer, ingenieursbureau Arcadis en Strukton Railinfra is het een mogelijkheid om potentiële werknemers op te leiden. Sinds twee maanden werven hoogleraar en bedrijven samen afstudeerders voor de groep railbouwkunde van de faculteit Civiele techniek en Geodesie (CiTG).

,,Het is erg moeilijk om ingenieurs te vinden in de spoorwegbusiness”, zegt Esveld. ,,Dat merken niet alleen de bedrijven. Ik heb bij de faculteit ook nog plaats voor vier of vijf medewerkers.” De hoop is nu dat beter voorlichtingsmateriaal, excursies en een railbouwdag extra afstudeerders trekken. Drie tot vijf per jaar is de voorlopige doelstelling. Op dit moment heeft Esveld maar twee afstudeerders, naast zes (voornamelijk buitenlandse) promovendi.

Ir. Gerard van der Werf van Arcadis is bezig met de organisatie van een eerste railbouwdag in mei. Op deze promotiedag wil hij tweede- en derdejaars studenten civiele techniek laten zien dat railbouwkunde meer is dan spoorstaven leggen. ,,We willen vooral de uitdagingen laten zien. Dat de samenleving zoveel mogelijk treinen over zo min mogelijk rails wil. En dat een opdrachtgever vooral denkt aan een snelle realisatie. Hoe vind je daar goede, creatieve oplossingen voor?”

Na het afstuderen ligt er voor railbouwkundigen een driejarig traineeship klaar met een aantrekkelijk salaris, aldus Van der Werf. De afgestudeerden kunnen bij elk van de drie bedrijven een jaar lang werkervaring opdoen, waarna ze mogen rekenen op een vaste baan bij het bedrijf van hun keuze.