Bouwkunde stelt inspectie gerust

De faculteit Bouwkunde heeft de onderwijsinspectie ervan overtuigd dat ingrijpen in de opleiding niet aan de orde is. Vorige week sprak de inspecteur voor het wetenschappelijk onderwijs met het faculteitsbestuur Bouwkunde, de opleidingscommissie en enkele afstudeercoördinatoren.

In het gesprek moest de faculteit duidelijk maken dat die tekortkomingen verholpen zijn of worden. Slaagde ze daar niet in, dan zou de inspecteur een ‘versnelde procedure’ starten, waarbij de minister in het uiterste geval tot sluiting van de opleiding kan overgaan. Decaan Hans Beunderman spreekt echter van een ‘constructief gesprek’. ,,We gingen het gesprek met vertrouwen in en kwamen er met het vertrouwen van de inspecteur weer uit.”

Coördinerend inspecteur Frieda Hengeveld doet geen mededelingen over het gesprek, maar meldt wel dat een versnelde procedure niet aan de orde is. ,,Dat doen we alleen in extreme gevallen.” Een derde van alle gevisiteerde opleidingen krijgt volgens Hengeveld bezoek van de inspectie. Over twee jaar controleert de inspectie of de opleiding haar plannen heeft uitgevoerd.

De Haagsche Courant meldde maandag dat de inspectie had gedreigd met ‘ingrijpen’. De opleiding zou al sinds juli onder ‘extra toezicht’ staan. De krant citeert een brief van de inspecteur aan de faculteit van 17 juli. Uit die brief blijkt overigens het onder toezicht plaatsen niet. Decaan Beunderman toont zich verbolgen over het uitlekken van de brief en de kwaliteit van de berichtgeving. ,,Dit verdienen wij niet.”

Dat het überhaupt tot een gesprek met de inspectie moest komen, bevreemdt Beunderman. Sommige verbeteringen zijn al in 1998 ingezet. ,,De effecten van die verbeteringen zijn niet verwerkt in het visitatierapport. We zijn aangesproken op basis van een gedateerd rapport.”

Vorige week sprak de inspecteur voor het wetenschappelijk onderwijs met het faculteitsbestuur Bouwkunde, de opleidingscommissie en enkele afstudeercoördinatoren. Aanleiding was het rapport van de visitatiecommissie van dit voorjaar. De inspectie constateerde op grond daarvan dat de Delftse bouwkundestudie ‘ernstige tekortkomingen’ vertoont zoals onduidelijke eindtermen, gebrekkige wetenschappelijke vorming, te lage examennormen en onvoldoende aandacht voor ict in het onderwijs.