Bouwkunde gezien vanaf de Amazone

De faculteit Bouwkunde is een paradijs voor satirici, zo blijkt uit de Studiegids Bouwkundekunde 1999-2000.Onder het pseudoniem Aafje van Gool schreef tijdelijk medewerker Andy van den Dobbelsteen een reeks columns voor het faculteitsblad B-nieuws.

Onvrede is de motor van zijn creativiteit. In de inleiding van de studiegids meldt Van den Dobbelsteen dat het idee ontstaan is tijdens een vakantie in Zuid-Amerika, ‘uitkijkend over de Amazone’. ,,Ineens zag ik het absurde van een heleboel dingen op de faculteit. De ontevredenheid die ik tot dan toe had gevoeld sloeg om in hilariteit.(..)Zo kwam een verhaal over het instituut Bouwkunde op papier. Deze actie zette een onverwachte deur open: de dagen daarna borrelden in mijn hoofd meer verhalen op, waardoor nachten slapeloos werden en ik in het donker van hotelkamertjes op de tast begon te schrijven.”

Het lijkt een beetje zonde, midden in het tropische regenwoud tijd steken in de perikelen van de faculteit, maar B-nieuws kreeg er in ieder geval een spraakmakende column bij. Voor publicatie van de eerste aflevering kreeg de auteur al een uitnodiging voor een gesprek met de decaan. Na een uitgebreide e-mailwisseling mocht de column toch in het blad.

Was de opwinding van het faculteitsbestuur terecht? We weten het niet, want uiteindelijk werd een volgens de auteur ‘licht gewijzigde’ versie geplaatst. De speldenprikken aan het adres van het uit louter ‘grote geesten’ bestaande bestuur zijn gebleven, maar ze ogen tamelijk mild. ,,Niets in het leven is zeker, behalve dat het onderwijssysteem over een jaar weer helemaal is veranderd”, zo vertelt Aafjes eerstejaars studenten.

Inquisitie

Aafje was niet de Jan Mulder van Bouwkunde, maar ‘haar’ columns geven wel een aardig inkijkje in het leven ter faculteit. Ze legt de vinger op de toegenomen afhankelijkheid van gastdocenten % de vaste docenten hebben het immers te druk met de vernieuwing van de onderwijsorganisatie. De gasten komen doorgaans van een architectenbureau ‘dat niet te druk zit met opdrachten’ en hoeven niet altijd ter zake kundig te zijn.

Ook wijst Aafje op de strenge beoordeling van promovendi door de commissie-VCW, waarvan de leden niet gepromoveerd hoeven te zijn (,,alsof de Spaanse inquisitie uit heidenen kon hebben bestaan”).

Raak is ook de column over de cijferaversie in de faculteit. ,,Elke poging om de complexe werkelijkheid in een getal te vatten zien we als een miskenning van de universele kwaliteit van het leven.” Geen wonder dat de faculteit bij cijfermatige beoordelingen slecht uit de bus komt en als ’traagst nakijkende’ faculteit te boekstaat. Het juiste cijfer vinden in een beoordeling gaat de bouwkundigen ook niet goed af. ,,Terwijl op andere faculteiten zojuist afgestudeerden juichend naar buiten komen met een 7, breken bij een ambitieuze architect in spe de tranen los bij een 7,5 of lager.” Zelfs met het cijfer 10, in andere faculteiten onbereikbaar, wordt royaal gestrooid.

Nu Aafje weg is, zullen anderen de faculteit een spiegel voor moeten houden. Van den Dobbelsteen meldt trots dat een opvolger voor de leerstoel bouwkundekunde in aantocht is. Nog aardiger misschien is een antropologisch aandoende reportage over het leven op Civiel. Van den Dobbelsteen heeft er zijn eerste proeve voor afgeleverd.

Studiegids Bouwkundekunde 1999-2000, een roerige faculteit rond de millenniumwisseling, samengesteld door Aafje van Gool. Exemplaren te bestellen via Aafje_van_Gool@hotmail.com.

Onder het pseudoniem Aafje van Gool schreef tijdelijk medewerker Andy van den Dobbelsteen een reeks columns voor het faculteitsblad B-nieuws. Hij verzamelde ze als ‘studiegids’ voor het denkbeeldige vak Bouwkundekunde. De publicatie van de studiegids markeerde ook meteen het afscheid van Van den Dobbelsteen. Na vijfenhalf(!) jaar op een tijdelijk contract verruilde hij de faculteit voor Civiele Techniek.

Inquisitie