Bouwkunde gaat vega

Alle kantines op de faculteit Bouwkunde gaan over op een volledig vegetarisch aanbod. Het Ketelhuis beet op 3 mei de spits af en had meteen een primeur: het is de eerste Nederlandse universiteitskantine die geen vlees meer verkoopt.

De vegetarische kantine maakt deel uit van het Climate Action Programma – de TU wil in 2030 CO2-neutraal zijn – en komt voort uit inventarisatie van de eigen CO2-uitstoot.
Voedsel dat op de campus wordt genuttigd was in 2018 een van de drie grootste uitstoters van CO2 en andere broeikasgassen. “Als we serieus iets aan klimaatactie willen doen, moet dus ook ons voedselpatroon veranderen,” zegt Andy van den Dobbelsteen, coördinator duurzaamheid. “De universiteit had altijd sterk vleesgeoriënteerde catering. Als we overschakelen naar een vegetarisch en veganistisch aanbod, dan scheelt dat meer dan de helft van de uitstoot ten gevolge van voedsel.”

Het vegetarische aanbod is samenwerking met cateraar Cirfood opgesteld, met prijs-kwaliteitverhouding als een van de belangrijkste pijlers. Ook is er aandacht voor andere kansen tot verduurzaming, denk aan de verpakking van eten en het bestek. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl