‘Bouwkunde is een makkie’

De meeste Delftse bouwkunde-studenten vinden hun studie minder zwaar dan verwacht. Bouwkunde is de universitaire studie die het meeste meevalt, zo blijkt uit een enquête die Keuzegids Hoger Onderwijs liet uitvoeren.

De enquête vroeg dertienduizend studenten aan 255 opleidingen naar hun tevredenheid over de studie. Dit jaar werd voor het eerst gevraagd of de zwaarte mee- of tegenvalt. Met name aan hogescholen (lerarenopleidingen, sociale hoek) blijken studies vaak licht. Alleen aan kunstacademies moet harder gewerkt worden dan studenten verwacht hadden.

Aan universiteiten komt de verwachting vaker overeen met de werkelijkheid. De opleiding die het lichtst gevonden wordt, is bouwkunde in Delft. Maar ook veel Eindhovense bouwkunde-studenten vinden hun studie meevallen.

Lichte studies worden doorgaans niet erg gewaardeerd door hun studenten, zo blijkt uit de enquête. Dit gaat vooral op in het hbo. (HOP/HOb)

Bouwkunde is de universitaire studie die het meeste meevalt, zo blijkt uit een enquête die Keuzegids Hoger Onderwijs liet uitvoeren. 62 procent van de ondervraagde Delftenaren vindt de studie gemakkelijker dan ze vooraf vermoedden.