Bouwkunde een jaar later

BK City: The making of the future. Dat was, op woensdag 13 mei, precies een jaar na de brand, het motto van een symposium over de herhuisvesting van Bouwkunde. Van brandende resten via tenten naar een kleurrijk BK City.

De grootste ramp die universitair Nederland ooit heeft getroffen. Zo omschrijft minister Plasterk de brand die Bouwkunde op 13 mei 2008 verwoest. Hij schenkt 25 miljoen.

,

Zes dagen na de brand hervat de faculteit haar onderwijs in tenten op BK City: de TU als campingbeheerder. De universiteit denkt direct na over herhuisvesting. De optie om een ‘stad’ met tijdelijke units van kassen op het tententerrein neer te zetten, sneuvelt. Op 22 mei valt de keuze op het voormalige TU hoofdgebouw aan de Julianalaan. Het ontwerp uit 1920 is decennialang het grootste gebouw van Nederland: 32 duizend vierkante meter vloeroppervlak. De kleurtjes die de faculteit aan de buitenzijde aanbrengt, doen sommige buren denken aan een kinderdagverblijf.

,

Het hoofdgebouw heeft minder vloeroppervlak, maar met twee grote serres heeft Bouwkunde nu ruim 37 duizend vierkante meter tot haar beschikking. De bijna duizend medewerkers moeten het voortaan doen met 470 bureaus: flexwerken dus. Wel zijn er 350 extra werkplekken in de vorm van loungehoeken en overlegzitjes.

,

Hoofdader door het pand is de Bouwkundestraat met centrale voorzieningen als een reproruimte en een boekhandel. De straat leidt van een espressobar met hergebruikte ramen uit de gesloopte Haagse woontoren ‘Zwarte Madonna’ naar de Berlagezaal.

,

Op de eerste verdieping boven de centrale hal bevindt zich de geredde bibliotheek. Boeken uit de ramsj vormen een creatieve balie. De bouwstenen voor het toekomstige icoon Bouwkunde bestaan vooralsnog uit ideeën.

Martine Muller, directeur marketing en communicatie, heeft ontslag genomen bij de TU. Ze maakte dat besluit afgelopen maandag per e-mail bekend. Ze schreef dat de ‘leukste en interessantste’ baan haar teveel tijd kostte en dat ze terugkeert naar haar interim-werk bij Muller Marketing in Rotterdam. De zoektocht naar een opvolger is ingezet. De verblijfsduur van directeuren M&C is opvallend laag. Voor Muller zaten er vanaf 2000 achtereenvolgens Richard Meijer, Michel Beer en Helmi Geeve en drie verschillende waarnemers.