Bouwen aan de toekomst

De Delftse inzending voor de Solar Decathlon, een mondiale competitie voor energieneutraal bouwen, behaalde afgelopen zomer in Parijs de derde plaats met een uitgebouwde doorzonwoning. Maar ‘duurzaam bouwen’ betekent buiten Europa vaak iets heel anders.

‘Welcome to Holland’, ontvangt Rianne den Ouden het groepje belangstellenden dat zich in Versailles voor het Nederlandse rijtjeshuis heeft verzameld. De bouwkundestudente neemt de bezoekers mee naar de woonkamer waar een oranje voetbalsjaal en een foto van een tulpenveld alle twijfels over de nationaliteit wegnemen. Hier is Holland. Met een opmerkelijk authentieke inrichting van een doorzonwoning, verkregen via Marktplaats.

“De meeste teams maken gebruik van een of twee fabrikanten voor hun inrichting”, zegt student Dennis IJsselstijn. Het huis van zijn opa stond model voor de Delftse inzending. “Maar het is juist de mix van nieuw en gebruikt die een inrichting levensecht maakt. Foto’s van mensen die hun meubilair aan ons verkocht hebben, hangen als familiefoto’s in het huis. We nemen het Nederlandse publiek zo met ons mee.”

Het verbouwde rijtjeshuis staat tussen negentien andere inzendingen op een terrein bij Versailles, ten zuidwesten van Parijs. Van 28 juni tot 14 juli vond hier de Solar Decathlon Europe plaats, een competitie tussen universiteitsteams op het gebied van duurzaam bouwen. De teams verdelen hier hun tijd tussen het ontvangen van belangstellend publiek (het evenement is gratis toegankelijk) en het uitvoeren van opdrachten van de jury zoals: draai eens een wasje, houd de temperatuur op twintig graden of bereid een maaltijd voor zes personen. Sensors meten daarbij de temperatuur, vochtigheid en het CO2-gehalte op diverse plaatsen in het huis. Ook het gebruik van energie en water wordt continu bijgehouden. De uiteindelijke score is het resultaat van tien deelgebieden, uiteenlopend van architectuur en energiebalans tot communicatie.

Het Delftse team staat met zijn inzending Prêt-à-Loger/Home with a skin aan het eind van de rit op de derde plaats met de hoogste scores voor duurzaamheid en communicatie. Ook op energie-efficiëntie, constructiemanagement en veiligheid gooit het team hoge ogen.

In korte broek en een Delftsblauwe polo gekleed wijst Rianne den Ouden de bezoekers op de lichtkokers die extra daglicht vanaf het dak in de woonkamer brengen. Dan gaat het gezelschap naar buiten. Achter de woning is aan de zuidzijde een kasconstructie aangebracht met ingebouwde zonnecellen. Die zorgt voor een aangename schaduwwerking op het terras en natuurlijk voor zonnestroom (maximaal 4,9 kilowatt voor een jaarproductie van 3750 kilowattuur). Op een hete dag als vandaag staat het ventilatieluik op de nok van het dak open, zodat een circulatie van lucht ontstaat tussen de open achterzijde en de nok van het dak. In de winter is de kasconstructie gesloten om alle invallende zonnewarmte op te vangen en in de daknok via een collector en warmtepomp om te zetten in warm water voor de douche en verwarming. De noordgevel en het dak zijn voorzien van een 20 centimeter dikke isolatielaag.

Afgezien van de energetische verdienste betekent de kasconstructie (met enkelglas) voor de bewoners tweeënhalve meter extra woonruimte.

Om dat te illustreren hebben de studenten de veranda ingericht met een eettafel, een wasrek en een wand met verse tuinkruiden. Bij vertrek krijgen de enthousiaste bezoekers nog het verzoek mee om voor de Delftse inzending te stemmen en de Facebookpagina te ‘liken’.

Met de keuze voor de renovatie van een bestaande woning, in dit geval een kopie van het zestiger-jarenhuis van de opa van Dennis IJsselstijn in Honselersdijk, onderscheidt het Delftse team zich van de meeste andere inzendingen die uitgaan van nieuwbouw.

Hoogleraar klimaatontwerp en duurzaamheid prof.dr.ir. Andy van den Dobbelsteen (Bouwkunde) zegt daarover: “De duurzame uitdaging van de toekomst ligt in het verbeteren van de bestaande woningvoorraad en in de verandering van individueel gedrag. Met dit huis, waarvan er 1,4 miljoen in Nederland staan, hebben we laten zien dat we een doorsnee Nederlands of Noordwest-Europees huis energieneutraal kunnen maken. We wilden bovendien laten zien dat we de kwaliteit van leven kunnen verbeteren door meer comfort en ruimte te bieden in combinatie met een fraaie, duurzame tuin met lokale materialen en planten.”

Naast de Delftse inzending zijn er vijf plannen die uitgaan van nieuwbouw op bestaande gebouwen: Ontop en Rooftop (Duitsland), Atlantic Challenge (Frankrijk), Orchid House (Taiwan) en Casa (Mexico).