Bouw Pulse wordt duurder

De aanbesteding voor de bouw van onderwijsgebouw Pulse verloopt moeizaam. De offertes van aannemers zijn veel hoger uitgevallen dan wat de TU voor het pand in gedachten had. Vandaar dat de universiteit haar budget heeft opgehoogd.

Dat zei collegelid Anka Mulder donderdag 12 mei tijdens een vergadering met de ondernemingsraad. Om het financiële belang van de TU niet te schaden, mag Delta tijdens lopende aanbestedingen geen bedragen noemen. Mulder zei dat het budget na de ophoging nog steeds lager is dan de geboden offertes.

Volgens haar heeft de discrepantie tussen beide meerdere oorzaken. “De markt is weer in ontwikkeling. Verder ligt Pulse straks gunstig voor studenten en docenten, maar ligt de bouwplaats ongunstig. Ook moet de aannemer rekening houden met onderwijs en onderzoek.”

Pulse zou in het tweede kwartaal van 2017 klaar moeten zijn. Of dat nu later wordt, is onduidelijk. De TU-afdeling procurement, die aanbestedingen begeleidt, wil daarover nu nog geen uitspraken doen. Voorlopig is van concessies aan het ontwerp in ieder geval geen sprake. Dan zou de TU een hele nieuwe aanbesteding moeten beginnen.