Bouw International Student House begonnen

Met de start van de bouw van het International Student House aan de prof. Schermerhornstraat is donderdagmiddag de laatste fase begonnen van de herontwikkeling van de TU-Noordcampus.

In de nieuwbouw van studentenhuisvester Duwo komen 332 onzelfstandige studentenwoningen voor buitenlandse studenten. De woningen hebben een eigen douche en toilet, maar een gemeenschappelijke woonkamer en keuken.

Op de begane grond komt 1700 vierkante meter aan bedrijfsruimte. Deels daarin en in het naastgelegen TU-gebouw Kanaalweg 4 komen diverse voorzieningen voor buitenlandse studenten, zoals een grand café, studentengezondheidszorg, een fitnessruimte, vergaderzalen en ruimtes voor buitenlandse studie- en studentenverenigingen.

Daarmee moet het International Student House (ISH) fungeren als een soort ‘huiskamer’ voor Delftse studenten, in het bijzonder voor de circa 2400 buitenlandse studenten die tijdelijk in Delft studeren. Naar verwachting wordt het gebouw eind 2016 opgeleverd.

Vóór het pand wordt een plein aangelegd dat als ontmoetingsplek zal dienen voor iedereen die op de campus vertoeft. Het complex zelf ligt rond een binnenplaats. Achter het pand komt een openbaar park met veel groen en water, dat zal worden aangesloten op de Botanische Tuin.

Aan de Mijnbouwstraat komt een nieuwe entree die naar het park, het plein en de professor Schermerhornstraat leidt. Die entree is tevens ontsluiting voor de parkeerterreinen op de locatie. Halverwege volgend jaar moeten het park en het plein klaar zijn.

Vlakbij, in het pand aan de Kanaalweg 3a, komen 47 woningen voor promovendi. Een van de twee antieke collegezalen in het gebouw wordt gerenoveerd en zal deel uitmaken van het International Student House. Behalve 47 promovendi zal het gebouw ook het nieuwe kantoor van Duwo herbergen.

De totale herontwikkeling van het gebied gebeurt in samenwerking met de gemeente en de TU Delft. De eerste paal werd donderdag dan ook geslagen door wethouder Lennart Harpe (Verkeer, vervoer, grondzaken, vastgoed en Spoorzone) en Anka Mulder van het college van bestuur van de TU.

De bouw van het ISH is de laatste fase van de herontwikkeling van het gebied TU Noord, waar Duwo de afgelopen jaren al twee studentencomplexen bouwde of herontwikkelde vanuit oude universiteitsgebouwen. Het betreft de nieuwbouw met 297 woningen aan het De Vries van Heijstplantsoen en 95 woningen aan Mijnbouwplein. Als het noordelijk TU-gebied klaar is, zullen er zo’n 750 studenten wonen.