Bouko’s bedenken bolletjeskantoor

De ‘elektronische revolutie’ in het jaar 2020 was het thema voor de jaarlijkse Ontwerp Contrast-workshop bij Bouwkunde, vorige week.Tijdens de driedaagse workshop moesten futuristische vragen worden uitgewerkt, variërend van vage abstracte onderwerpen tot meer concrete zaken.

Kleine bolvormige kamertjes (‘denktankjes’) drijven rond in een soort plasma waarmee de moederbol (het kantoorgebouw) gevuld is. In zo’n ‘werkbolletje’ schept de werknemer een virtuele belevingswereld die hem of haar het meest tot werken aanzet door (bewegende) beelden op de binnenkant van de bol te projecteren.

Naast werkbolletjes zijn er ontspanningsbolletjes die gebroederlijk ronddobberen in het plasma van de denktank. De schil van de moederbol tenslotte zou een sociale funktie moeten vervullen. Het spreekt voor zich dat de denktank zeven dagen per week open is, men er (hard) werkt en slaapt, geen eigen kamer heeft en er virtueel steeds meer, maar reëel steeds minder mogelijk is. (W.B.)

Walter Boer

Niet-virtueel geschilder bij Ontwerp Contrast

Tijdens de driedaagse workshop moesten futuristische vragen worden uitgewerkt, variërend van vage abstracte onderwerpen tot meer concrete zaken. Zoals het bedenken van het kantoor van de toekomst: een paperless office. Onder begeleiding van het architectenbureau Zwarts & Jansma kwam een groep studenten met een opvallend idee voor het kantoor van de toekomst.

Walter Boer

Niet-virtueel geschilder bij Ontwerp Contrast