Bootjes kijken

Na weken rekenen en bouwen aan boten, is er ouderwets van genieten ook weleens leuk. Op zondag 18 september meren vijftig historische schepen aan in Delft, tijdens Vloot over de Vliet.

Als ze toen eens wisten wat we nu weten. Hoewel, dan was de historische Delftse pakschuit Nooitgedacht nooit gebouwd. Hij voert de vloot aan die vanaf 15.00 uur aanmeert bij de Hooikade. Aan wal wordt ondertussen van alles verteld over de bijzonderheden van de schepen. Decorstukken, vracht en theater door Something Extra aan boord van de schepen moeten een beeld geven van de tijd waarin de schepen over de Schie voeren, en de rol die ze speelden in de handel in voedsel en drank. Want bij zo’n evenement hoort natuurlijk een thema, en dat is er dit jaar één om blij van te worden: ‘Eten & Drinken door de Eeuwen heen’. Geef toe: met een koud biertje en een lekker hapje klinken al die historische verhalen een stuk romantischer.

Het is de zesde keer dat de Vloot door Delft vaart. De bedoeling is om de vaarweg tussen Leiden en Overschie te promoten. ‘De vloot verbindt steden, besturen, gebieden en mensen’, hoopt de organisatie. En zo kun je – een must voor de echte botenfanaat – dagen van tevoren al van het evenement genieten in Voorschoten (waar de vloot aanmeert op vrijdag 16 september) en in Leidschendam-Voorburg, tijdens de Vlietdagen (zaterdag 17 september in recreatiegebied Vlietland).

Heb je het meer op sexy bootjes anno nu? Wip dan even langs bij Rotterdams Feel Good, aan de Bergse Plas in Hillegersberg. Dat richt zich op de prettige kanten van het leven, met luxe lifestyleproducten, dj’s en culinaire hoogstandjes. Een sloepje vaart je gratis rond.

Vloot over de Vliet, op zondag 18 september vanaf 15.00 uur aan de Hooikade in Delft.

Rotterdam Feel Good, van vrijdag 16 tot en met zondag 18 september in Rotterdam. Toegang: € 9,50. www.rotterdamfeelgood.nl

Voortgezette opleiding
Het ging om een studente aan de Hogeschool Rotterdam. Zij studeerde in juni 2002 af aan een ‘voortgezette opleiding’ van de hogeschool. Tegenwoordig zou iemand daarmee de mastergraad behalen, maar toen nog niet. Het bachelor-masterstelsel werd in Rotterdam pas in september 2002 ingevoerd en haar opleiding was nog ‘ongedeeld’.

Eerste masteropleiding
De rechter wil getuige de uitspraak die ongedeelde opleiding daarom niet zomaar gelijkstellen aan een eerste masteropleiding. Dus heeft de studente volgens de rechter nog geen eerste masteropleiding gevolgd en moet zij de masteropleiding van haar keuze tegen het lage tarief kunnen volgen. Zij hoeft daardoor nu geen 6500 euro collegegeld te betalen, maar slechts 1670 euro. Een bodemprocedure volgt nog.

Reikwijdte vonnis
De reikwijdte van het vonnis in deze zaak is nog niet duidelijk. Gelden de oude, ongedeelde doctoraalopleidingen van universiteiten eigenlijk wel als masteropleidingen? Of mag een doctorandus van de rechter tegen het lage tarief een masteropleiding volgen, omdat hij officieel nog geen master is? En zou een doctorandus zelfs een tweede bacheloropleiding kunnen volgen, aangezien hij geen bachelor is?

Wettekst
Volgens het advocatenkantoor dat de studente bijstond, staat nergens in de wet op het hoger onderwijs dat oude opleidingen behandeld moeten worden als nieuwe opleidingen. Dat staat alleen in de nadere regelgeving, maar niet in de wet zelf.

Instellingscollegegeld
Sinds dit jaar moeten afgestudeerden voor hun tweede bachelor- of masteropleiding het instellingscollegegeld betalen: hogescholen en universiteiten krijgen geen rijksbekostiging meer voor zulke studenten. Alleen zorg- en onderwijsopleidingen zijn hiervan uitgezonderd, op voorwaarde dat de student op dat terrein nog geen opleiding heeft gevolgd.

Omstreden
Het is een omstreden bezuiniging. Er staat tegenover dat mensen van dertig jaar en ouder tegen het lage tarief hun eerste opleiding mogen volgen. Voorheen moesten zij meer betalen.