Boomy McBoomface en de media

Hij lijkt wel een artiest. Cameramensen en journalisten struikelen nog net niet over elkaar om het beste shot van Boyan Slat te krijgen, het 21-jarige brein achter het Ocean Cleanup project. Met zijn rustige uitstraling weet hij precies hoe hij met opdringerige media en lastige vragen om moet gaan.

Woensdag 22 juni presenteerde Slat in Scheveningen zijn prototype dat het een jaar moet zien te overleven in de Noordzee.

Waarom zou je actief door de oceaan bewegen als de oceaan door jou kan bewegen? Met dit idee begon Boyan Slat vijf jaar geleden zijn profielwerkstuk op de middelbare school. Hij wil hiermee plastic afval, de zogeheten plastic soep, opruimen uit de oceanen. Inmiddels is zijn idee uitgegroeid tot een stichting.

Tijdens de persconferentie werd hij begeleid door zijn persoonlijke assistente. Zij wees de horde journalisten en fotografen op het strakke schema van Slat. Hooguit vijf minuten tijd is er om foto’s te maken, voordat hij interviews moet geven. En die zijn natuurlijk alleen besteed aan nationale nieuwszenders. Het lijkt hem weinig te doen dat er tientallen camera’s op zijn gezicht gericht staan. Wat betekent het om te stoppen met je studie en op jonge leeftijd ceo te worden van een internationaal gerenommeerde stichting?

Terwijl de meeste studenten tentamenstress hebben, besteedt Slat zijn tijd aan het waarmaken van zijn droom. In plaats van boeken, tentamens en feesten in de kroeg, slijt hij zijn dagen met haalbaarheidsstudies en het binnenhalen van financiering en data over plastic in de oceanen. Op de koffie gaan bij Boskalis-ceo Peter Bedowski hoort bij zijn taken. En met premier Rutte en staatsecretaris Dijksma maakt hij in november een reis naar Indonesië om daar zijn project onder de aandacht te brengen.

Of het ligt aan zijn jonge leeftijd, zijn enorme door-zettingsvermogen of zijn ambitie om de wereld te helpen en de oceanen te ontdoen van plastic is niet duidelijk. Maar dat hij nationaal en internationaal ongekend populair is, dat is zeker. “We hebben een heel leger aan Boyans nodig”, zei Dijksma. Bedowski noemde hem inspirerend en vol met lef. Slat lijkt ondertussen niet erg onder de indruk van deze mooie woorden. Hij legt Dijksma en Bedowski enthousiast uit dat zijn prototype ‘slim’ is, omdat de bovenkant vol zit met sensoren. Zou ook dat een tactische zet zijn voor de camera, ingefluisterd door een pr-team?

Slat weet ook dat dit mediacircus nodig is om zijn idee tot werkelijkheid te maken. En ondanks de flitsende camera’s, weet hij op een rustige en duidelijke manier zijn verhaal te presenteren en de media te woord te staan met de nodige dosis humor. Zijn prototype krijgt de naam ‘Boomy McBoomface’ en wordt binnenkort in de Noordzee geïnstalleerd voor een jaar lang onderzoek.