Opinie

Bond… ‘plop’ Bond

Mioch lacht te vaak in Hollywood: op het Schouwburgplein in Rotterdam staan langs 150 meter rode loper richting ingang slechts drie mensen. Alledrie verkopen de straatkrant. Gouden handel: genodigden die weigeren in galakleding over dranghekken te klimmen, moeten 150 meter omlopen naar het begin en dan 150 meter terug aan de gestoffeerde kant van de hekken. Rich and famous met schuldgevoelens tegenover minder bedeelden eindigen zo met zes straatkranten bij de ingang.

Binnen staan uitverkorenen uit het gewone volk die ‘Dr. No’, ‘de 19e’ en ‘Pierce Brosnan’ hebben geantwoord op een Grolsch-prijsvraag. Bij de ingang krijgt een Rotterdamse student in gala-outfit een gratis beugel Grolsch uitgedeeld. Zijn pinguïnpak steekt extra zwart af tegen de foute pastelkleur van een jasje naast hem. ,,Je moet even daar kijken”, wijst hij, ,,die gasten zijn hier een kwartier en zitten al aan hun vierde gratis beugel.” Plop-rinkel-toink: wit porselein tegen bruin glas.

Waar is Viola Holt? ,,Nog niet gezien, volgens mij is de helft student en de andere helft figurant in reclamespots.” Een golfslagbad-tune: teken dat de film begint en voor velen aanleiding snel nog even een voorraad beugels in te slaan. Het record wordt gezet door een gehuurd pak dat met acht beugels onder de armen de zaal betreedt.

Het moet gezegd, een zaal vol beugels Grolsch maakt de film alleen maar grappiger: na elke spannende scène klinkt wel ergens in de zaal het geluid van een flesopening. James Bond in Guggenheim Bilbao ‘plop’, spectaculaire speedbootachtervolging over de Theems ‘plop plop’, lawine in de Kaukasus ‘plop psssjjj’… Tot aan de laatste scène toe waarin ‘M’ en de nieuwe ‘Q’ zien hoe James weer veilig in bed kronkelt met de good girl plop toink. Hoeveel Delftenaren in de zaal? In de Veste staat de enige C1000 in Nederland waar meer Grolsch dan Heineken wordt verkocht.

Slechts één Nederlander kan het woord ‘welkom’ uitspreken zonder bij de ‘m’ zijn lippen op elkaar te doen. ,,Welkom”, lacht René keep-smiling Mioch. ,,Welkom bij de Grolsch Master première in Pathé cinema. In veertien verschillende bioscopen draait vanavond de voorpremière van de nieuwste Bond film ‘The world is not enough‘. Dit is waar het om draait in de filmwereld: filmsterren, limousines, flitslicht van fotografen en mensen langs dranghekken die een glimp van hun idool op willen vangen.”