Boetes voor overtreden Owee-regels

Verenigingen die zich tijdens de ontvangstweek (Owee) niet houden aan de regels kunnen daarvoor dit jaar voor het eerst een boete krijgen.

Het Owee-bestuur heeft sancties toegevoegd aan de contracten die het ieder jaar met studentenverenigingen afsluit. Die contracten zijn bedoeld om de concurrentie eerlijk te laten verlopen. Zeggen wat niet mag zonder een straf op te kunnen leggen, werkt niet goed, zo is de ervaring.

Daarom moeten de verenigingen nu een borg betalen, waarvan geld wordt ingehouden als zij de fout ingaan. De verenigingen betalen een bedrag dat evenredig is aan het ledenaantal. Voor een grote vereniging komt dat volgens junior Owee-bestuursvoorzitter Pieter Guldemond neer op duizend euro.

Een voorbeeld dat ieder jaar tot veel ergernis leidt, is het flyeren op de infomarkt. “De verenigingen krijgen allemaal een gebied waar ze leden mogen werven, maar vaak gaan ze daar buiten. Nu kunnen we daarvoor een boete opleggen”, vertelt Guldemond. Het geld dat het Owee-bestuur ophaalt, gaat naar een nog onbekend goed doel.

Het bestuur is tevreden met het aantal aanmeldingen dit jaar. Van de eerstejaars studenten hebben zich er inmiddels zo’n 1500 ingeschreven. Guldemond verwacht dat daar op de eerste dag van de Owee nog zo’n vijftig tot tachtig nuldejaars bijkomen.

De hbo-studenten hebben zich in minder groten getale ingeschreven. Volgens Guldemond is dat te wijten aan een miscommunicatie waarover hij niet verder wil uitwijden, maar die tot gevolg had dat veel hbo-studenten niet wisten dat de Owee ook voor hen is.

Intussen lopen de inschrijvingen bij de TU voor het nieuwe collegejaar goed. Zo’n tweeduizend eerstejaars studenten en driehonderd nieuwe masterstudenten hadden zich gistermorgen ingeschreven.

Vergeleken met vorig jaar om die tijd, is dat een hoog aantal. Toen stond de teller op 1850 eerstejaars. Frans Jansen van de studentenadministratie benadrukt dat dat niet alles zegt. Zo speelt het een belangrijke rol wanneer de studentenadministratie inschrijvingen heeft ingevoerd.

Volgens Jansen kan de teller een dag later alweer vijftig inschrijvingen hoger staan. “En studenten kunnen zich nog aanmelden tot en met september.”

Die inschrijvingen op het laatste moment worden steeds meer een factor om rekening mee te houden. Uit cijfers van afgelopen jaren blijkt dat studenten zich steeds later inschrijven, wat het maken van prognoses van het uiteindelijke aantal nieuwe studenten in Delft bemoeilijkt.

De afdeling statistiek van de TU kon gisteren nog niet zeggen welke studies dalen en stijgen, het werkt nog aan de uitgesplitste cijfers van de inschrijvingen.

statistiek.tudelft.nl

statistiek.tudelft.nl