Boekingsbureau voor bands

,,Wat wij eigenlijk doen is alle partijen van een feest bij elkaar brengen.” Aan het woord is Jordy Egging (23), zesdejaars student Lucht- en Ruimtevaarttechniek. Samen met Mark Vernooy (23, technische bestuurskunde) en nog drie studenten is hij eigenaar van boekings- en organisatiebureau ‘ANI-entertainment’.

‘ANI’ staat voor ‘Anders Nog Iets’ en is vernoemd naar de Delftse studentenband die een paar jaar geleden furore maakte binnen de Nederlandse studentenverenigingen. Het management van deze band groeide uit tot een veelomvattende business, die niet alleen voor de landelijke programmering van de band zorgde, maar ook licht en geluid en verdere entourage van een optreden in eigen handen nam. Toen de band in 1998 besloot te stoppen, was het management al zelfstandig genoeg om zonder de band toch te blijven bestaan.

Op dat moment kwam Egging bij ANI werken. Als hoofdverantwoordelijke voor de programmering van alle bands, dj’s, licht en geluid tijdens het twintigste lustrum van Virgiel had hij het klappen van de muzikale zweep al enigszins leren kennen. Toen ANI wilde uitbreiden, greep hij die kans met beide handen aan. ,,We waren een bedrijfje met drie man maar werkten nog vanuit een studentenkamer. Op dat kamertje is toen het idee ontstaan om het groter aan te pakken, een kantoortje te huren en volle kantoordagen te gaan draaien,” aldus Egging.

Tijd en geld werden geïnvesteerd om professioneler over te komen, maar de vruchten daarvan werden maar niet geplukt. Vernooy: ,,Het is een branche met zijn eigen gedragscodes en omgangsnormen, daar moet je eerst ontzettend aan wennen. Het is een klein en ondoorzichtig wereldje. Als nieuwkomer tussen de gevestigde namen ben je lang de vreemde eend in de bijt. Pas nu beginnen mensen te zeggen: ‘Oh, ANI, da’s goed geregeld.’ Dat vertrouwen moet je moeizaam winnen.”

Ook Vernooy had reeds zijn sporen verdiend. Hij draaide als dj op verschillende locaties, werkte bij het Delftse licht- en geluidbedrijf Improve en was verantwoordelijk voor licht- en geluid van het dertigste lustrum van het Delfts Studenten Corps. Via via kwam zijn naam bij ANI terecht, dat hem wilde hebben voor alweer een uitbreiding. Vernooy: ,,Het is een kick om een klant te helpen voor elkaar te krijgen wat hij wil. Je organiseert dingen die mensen leuk vinden. Je loopt altijd in een feeststemming rond.”

De heren steken niet onder stoelen of banken dat het ANI momenteel erg voor de wind gaat. Als enige bedrijfje dat voor 100 procent uit studenten bestaat hebben ze hun plaats weten te veroveren. ,,Binnen de studentenwereld zijn we zelfs groot. Ik zal niet zeggen dat we voor iedere vereniging alle feesten organiseren, maar ze wetenallemaal wie we zijn,” aldus Egging. Maar hij herinnert zich nog goed het ploeteren in de beginperiode. ,,In die tijd namen we alles aan. Mensen belden ons voor een of andere clown of sneldichter die twee dagen later in Groningen moest staan en we gingen akkoord. Vervolgens belden we zelf naar een informatienummer voor clowns en sneldichters en kregen ons eigen telefoonnummer weer te horen.”

Nu kunnen ze opdrachten weigeren die niet ruim drie weken van tevoren worden geplaatst, en houden ze zich voornamelijk met bands en dj’s bezig. Allang niet meer alleen voor studenten: bedrijfsnamen als McKinsey en Coopers & Lybrand prijken op hun klantenlijst en ze werken samen met een aantal grote programmeurs van de bekendere poppodia. En ANI gaat nog veel harder groeien, daar zijn beide heren het over eens. Is dat nog wel te doen voor studenten? ,,Ik voorzie dat we het werk gaan splitsen in verschillende afdelingen,” aldus Vernooy, ,,En misschien komt er wel betaald personeel bij. Maar onze kracht is dat we jong zijn en beter zicht hebben op de trends dan sommige concurrenten. Daarom moeten we jong blijven.”

In hun eigen kantoor op de bovenste verdieping van Mijnbouwplein 11 rinkelt de telefoon vrijwel onafgebroken. Steeds meer mensen hebben steeds meer te vieren, en huren daarvoor steeds vaker de professionele hulp in van vijf studenten. ANI regelt dat, of het nou in Maastricht is of in Groningen, voor studenten of een bedrijfsfeest.