Boekhandel bij Industrieel Ontwerpen gaat dicht

Wie boeken en studiespullen wil halen op de campus, krijgt het lastig. Boekhandel DA-SH sluit eind dit jaar de deuren. Dat heeft eigenaar VSSD besloten.

De boekwinkel bij IO draaide al langer verlies. (Foto: Rob van der Wal)

De Delft Academic Shop (DA-SH) in de faculteit Industrieel Ontwerpen sluit op 23 december definitief. De winkel draaide al langer verlies. Digitalisering en het verdere thuiswerken na corona hebben de boekhandel de das omgedaan, zegt medewerker Marien van Leeuwen. De vier medewerkers moeten ander werk zoeken. Tot het zover is, houdt de winkel een grote uitverkoop.

Ook uitgeverij Delft Academic Press, onderdeel van de Vereniging Studie- en Studentenbelangen Delft (VSSD) stopt er eind dit jaar mee. Zij verkocht Nederlands- en Engelstalige studieboeken voor technisch onderwijs.

Een ander onderdeel van de VSSD, de winkel in het windtunnelgebouw, is al gesloten. Hier konden studenten terecht om met korting boeken van de uitgeverij te kopen. Voor de studentenvakbond betekent de sluiting dat alleen de vakbondsactiviteiten overblijven.

Mensen reageren teleurgesteld, merkt Marien van Leeuwen, winkelmedewerker van DA-SH en bestuurder van Delft Academic Press. “Vooral tekenaars konden hier snel fineliners of stiften halen. Ik hoop dat studieverenigingen die taak overnemen.”

‘Ik hoop dat studieverenigingen die taak overnemen’

De boekwinkel opende in de zomer van 2021 in de voormalige ruimte van boekhandel Waltman. Die ging in februari 2020 failliet. Vanaf het begin was het al rustig, merkte Van Leeuwen.  “We hebben de gok genomen dat de klandizie zou teruggaan naar vóór corona”, zegt Van Leeuwen, die ook bij Waltman werkte. “Toen draaide deze winkel best aardig.”

Binnen IO lukte dat wel, merkte Van Leeuwen maar daarbuiten niet. “Secretaresses van andere faculteiten, die voorheen bij Waltman kwamen, hadden inmiddels een andere plek gevonden om hun spullen te kopen.”

Verdere digitalisering aan de TU gaf de laatste zet, zegt Van Leeuwen. “Eerder kochten studenten veel meer fysieke boeken bij DA-SH, ook van Delft Academic Press. Daar moesten we onze winst uit halen.” Van Leeuwen heeft de nijpende financiële situatie aangekaart bij het faculteitsbestuur van IO, maar zij konden niks betekenen.

En dus gaat de winkel op 23 december om vijf uur, na een grote uitverkoop, definitief op slot. “Tussen Kerst en Oud en Nieuw halen we de hele winkel leeg”, zegt Van Leeuwen. “Alle resterende studieboeken gaan zoveel mogelijk naar de faculteiten.” Wat er met de winkelruimte gaat gebeuren is nog niet bekend.

In november sloot de AKO-winkel aan de Stieltjesweg al. Daarmee is Waltman’s Bouwshop bij de faculteit Bouwkunde de enige overgebleven boekwinkel op de campus.

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl