Ongecategoriseerd

[Boek] Zo doen we dat hier

Incidenten op studentenverenigingen haalden afgelopen tijd vaak de media. Waarom is er zo weinig transparantie vanuit de verenigingen, wanneer er een dergelijk incident plaatsvindt? Het nieuwe boek van Martje van der Brug gaat hierover.

De nodige typetjes, elk met hun eigen vooroordelen, komen aan bod en worden soms op de hak genomen. Denk Gooische vrouwen, maar met een serieuze noot.

We nemen een kijkje in het leven van Dirk baron de Larrey ofwel Larie, zoals  zijn club- en huisgenoten hem noemen. Larie studeert rechten, maar het liefst brengt hij al zijn tijd door met zijn clubgenoten op de sociëteit.

“Wat is het geil om lid te zijn. Zonder mijn vrienden, zonder de Toko, zou die kutstudie niet te doen zijn. Dat ik al drie keer een onvoldoende heb gehaald voor goederenrecht boeit straks geen hond. Het gaat erom dat je een goed verhaal hebt. En dat goede verhaal, dat leer je hier. Dit is zo nice. Van bier word je weer mens.”

Het studiejaar vangt aan en dat betekent ook het begin van de kennismakingstijd, ofwel de ontgroening. Op een van de avonden tijdens de kennismakingstijd zijn Dirk en zijn vrienden bezig met een wedstrijdje zo lang mogelijk op een bierfust staan. Het is druk op de sociëteit, iedereen is aanwezig om de eerstejaars te leren kennen. Dirk verliest zijn evenwicht en maakt, om niet compleet af te gaan, van zijn val een duik en belandt bovenop een eerstejaars die zich op de grond aan het opdrukken is. De jongen in kwestie wordt afgevoerd met een dwarslaesie.

‘Van bier word je weer mens’

Terwijl men probeert het incident in de doofpot te stoppen, wordt Dirk geschorst en gaat weer bij zijn ouders wonen. Hij kan beter een tijdje de stad uit tot de gemoederen zijn bedaard. Aangekomen bij zijn ouderlijk huis in het villadorpje Berkheij maakt Dirk kennis met een gezin uit Saoedi-Arabië dat als statushouders bij zijn ouders verblijven in hun koetshuis. Twee verschillende gezinnen met elk hun eigen vooroordelen en gebruiken komen hier tegenover elkaar te staan, met alle gevolgen van dien. Een kerstdiner dat volledig uit de hand loopt is nog maar het minste.

Martje van der Brug heeft bewust twee verschillende werelden tegenover elkaar gezet in Zo doen we dat hier. De vooroordelen die mensen over elkaar hebben in de Nederlandse samenleving vormen een terugkerend thema in de roman. In haar boeken spelen actuele maatschappelijke thema’s een belangrijke rol. Hiernaast put zij deels uit eigen ervaring, Martje is zelf lid geweest van Minerva, het corps in Leiden.

Eerder van haar hand verschenen Havo is geen optie, over ambitieuze ouders en Wat doen we met moeder, over zelfgekozen levenseinde. Zo doen we dat hier spreekt aan door de actualiteit van het verhaal, en doordat het over het studentenleven gaat. De soms wel erg typische karakters belanden, mede door hun verschillende visies in een aantal zeer benarde en soms ook erg grappige situaties. Een aanrader om aankomende zomer mee te nemen in de koffer.

‘Zo doen we dat hier’, Martje van der Brug, Ambo/Anthos, 352p., 20 euro

Frederiek Jansen (23) studeert geschiedenis in Leiden, woont in een studentenhuis in Delft en is actief bij studentenroeivereniging Laga. Ze heeft een aantal schrijfcursussen gedaan en wil het geleerde nu in de praktijk brengen.

Frederiek Jansen / Freelance redacteur