Opinie

[Boek] De allerbeste life hacks voor studenten

‘Geniale en handige trucs die het studentenleven een stuk eenvoudiger maken’, belooft de ondertitel van het boekje. De inhoud weet dit helaas niet waar te maken.

“Neem een kussen mee naar de les zodat je op een comfortabele manier kunt leren”, luidt één van de hacks. Een eigenaardige tip, die allerlei vragen oproept. Bestaan er echt studenten die vlak voor ze naar college vertrekken, een kussen van hun bed grissen? Om deze vervolgens onder de snelbinders van hun studentenbarrel te proppen en tijdens het college, alle blikken van onbegrip negerend, achteloos achter hun rug te schuiven? Betwijfelenswaardig.

De tip (excuus, ‘life hack’) staat in het hoofdstuk Hacks voor in de les. Een dubieuze hoofdstuktitel in een boekje dat de suggestie wekt alles te weten alles te weten over het studentenleven. De vertaler van het oorspronkelijk Engelse boekje was zich er waarschijnlijk niet van bewust dat het in studentenkringen not done is om het woord ‘les’ in de mond te nemen als ze ‘college’ bedoelen. Ach, we snappen de strekking.

Water tegen je kater

Naast de kussen-tip raadt het boekje je aan om je colleges voor te bereiden (“dan neem je de informatie makkelijker op!”) en veel water te drinken om je kater te verzachten. Life hacks voor de open-deurenliefhebber, zullen we maar zeggen.

In de andere hoofdstukken, met onder andere huishoud-, organisatie- en keukenhacks, staan hier en daar best geinige ideeën. In de categorie ‘je moet er maar opkomen’: doe een vuilniszak in een omgekeerde (bar)kruk voor een extra prullenbak op je feestje. Of: leg je toiletartikelen in een wijnrek zodat ze niet allemaal omvallen als je iets van de achterste rij pakt. Of wat dacht je van: plaats je restje eten in een donutvorm op je bord voor je het in de magnetron zet, zodat je niet zo’n smerige koude hap tegenkomt in het midden. Toch handig.

Leuk voor op de wc

Het boekje is grappig vormgegeven, met op elke pagina een cartooneske illustratie van de hack. Het nodigt uit om doorheen te bladeren en snel een paar tips te lezen. Leuk voor op de wc dus, maar daar blijft het bij. Jammer, het had een ludieke verzameling kunnen zijn van vindingrijke oplossingen voor studentenproblemen. Een eerder boekje van dezelfde auteur, met algemene life hacks, laat zien dat je prima originele en bruikbare trucs kan verzinnen rondom dagelijkse ergernissen.

Lijstjes op internet

‘De allerbeste life hacks voor studenten’ doet denken aan die oom die zich zijn eigen studententijd nog maar vaag herinnert, maar vervolgens wel beweert dat hij beter weet hoe het studentenleven in elkaar zit dan jijzelf. Dit boekje vraagt dan ook om eenzelfde reactie: neem het quasi-gewillig in je op en filter de paar zinvolle adviezen eruit. Wees je je er dan overigens van bewust dat elk zinvol advies uit het boekje ook al tientallen keren in soortgelijke lijstjes op internet staat. En (life hack!): Google is gratis.

Dan Marshall, De allerbeste life hacks voor studenten, ISBN: 9789044753202; 144 pagina’s; €12,95; Uitgeverij Deltas

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire