Wetenschap

BMW-promovendus ontwerpt anatomische stoel

Fysiotherapeut en autostoelontwerper dr. Matthias Franz besloot tijdens zijn promotieonderzoek naar het comfort van autostoelen bij Industrieel Ontwerpen om het helemaal andersom aan te pakken.

Anatomische stoel

Eerder had hij al onderzoek gedaan naar lichtgewicht massagesystemen in autostoelen (bij BMW verkrijgbaar) en andere aanpassingen, maar de kloof tussen minder gewicht en meer comfort bleef bestaan.

Voor zijn nieuwe stoel heeft hij 25 personen op een houten stoel gezet op een speciaal opblaasbaar matje dat de lichaamsvorm vasthoudt. Hij heeft de lichaamsafdrukken gescand, gemiddeld en verwerkt tot een anatomische mal die, overtrokken met een schuimlaag, als basis heeft gediend voor de stoel in de BMW concept car.

Het proces staat geregistreerd als Space Comfort Shell en is gepatenteerd. Het comfort wordt als gelijk aan een stoel uit de BMW-3 serie beoordeeld, bij 30 procent minder gewicht.

Matthias Franz promoveerde 5 juli 2010 bij Prof.dr. Peter Vink (applied ergonomics and design, IO) op zijn proefschrift Comfort, experience, physiology and car seat innovation.

Dit stelt promovendus Nico Nieboer van Onderzoeksinstituut OTB in zijn proefschrift ‘Het lange koord tussen portefeuillebeleid en investeringen van woningcorporaties’. Hij onderzocht in hoeverre het beleid rond de woningportefeuille is terug te vinden in de investeringskeuzen en welke rol systematische methoden spelen in de vertaling van beleid naar investeringen.

Verantwoordelijk

Sinds de financiële verzelfstandiging van de sociale huursector in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw zijn woningcorporaties in belangrijke mate beleidsverantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun woningbestand. Dit leidde tot meer aandacht voor de ontwikkeling van het portefeuillebeleid. Om dit beleid te concretiseren in investeringskeuzes op complex- of woningniveau werden systematische methoden toegepast, zoals afwegingsmodellen en analysetechnieken.

Wijkvisie 

Nieboer concludeert dat deze benadering niet werkt. Portefeuillebeleid fungeert vaak niet als overkoepelende strategie, maar slechts als één van de strategieën. In herstructureringsbuurten komen beslissingen over investeringen in complexen en woningen vooral tot stand vanuit een visie op de wijk en op de complexen. Maar ook in andere buurten zijn factoren op woning- of wijkniveau, zoals bouwtechnische staat of het aandeel sociale huurwoningen, belangrijker dan factoren op portefeuilleniveau.

Vertaalslag

De redenen voor de beperkte invloed van het portefeuillebeleid zijn deels voor de hand liggend. Op sommige punten blijkt het ruim geformuleerd en passen de meeste investeringskeuzen er in. Minder triviaal is de verklaring dat een systematische vertaalslag niet wordt gemaakt of al gauw terzijde wordt gelegd.

Ambities uit zicht

Gevolg van die praktijk is dat waardevolle ambities om de woningvoorraad aan te passen aan de eisen van de tijd, uit zicht kunnen raken. Geld bedoeld voor een algemene verhoging van de woningkwaliteit kan dan opgaan aan een relatief beperkt aantal, min of meer toevallig aan de orde zijnde projecten. Aan de andere kant getuigt het van realiteitszin om te erkennen dat in een organisatie nu eenmaal meer dan één legitieme strategie wordt gevoerd.

Concentratie

Volgens Nieboer doen ontwikkelaars van portefeuillebeleid er goed aan zich te concentreren op vragen die juist op portefeuilleniveau aan de orde zijn: wat is gezien de woningmarkt de gewenste samenstelling van de woningvoorraad, in hoeverre zijn relatief nieuwe investeringscategorieën als gebonden verkoop geschikt voor de eigen organisatie? Het onderzoek laat zien dat deze elementen in het beleid wèl een duidelijk sturende werking hebben.

Anatomische stoel
Anatomische stoel

Anatomische stoel

Eerder had hij al onderzoek gedaan naar lichtgewicht massagesystemen in autostoelen (bij BMW verkrijgbaar) en andere aanpassingen, maar de kloof tussen minder gewicht en meer comfort bleef bestaan.

Voor zijn nieuwe stoel heeft hij 25 personen op een houten stoel gezet op een speciaal opblaasbaar matje dat de lichaamsvorm vasthoudt. Hij heeft de lichaamsafdrukken gescand, gemiddeld en verwerkt tot een anatomische mal die, overtrokken met een schuimlaag, als basis heeft gediend voor de stoel in de BMW concept car.

Het proces staat geregistreerd als Space Comfort Shell en is gepatenteerd. Het comfort wordt als gelijk aan een stoel uit de BMW-3 serie beoordeeld, bij 30 procent minder gewicht.

Matthias Franz promoveerde 5 juli 2010 bij Prof.dr. Peter Vink (applied ergonomics and design, IO) op zijn proefschrift Comfort, experience, physiology and car seat innovation.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.