Blote jurkjes

Niemand kreeg het warmer op het Delft Politics debat dan CDA’er Jan Jacob van Dijk, die zich gedwongen zag het kabinetsbeleid op studieterrein te verdedigen.

Delft Politics was het politieke debat dat als onderdeel van de Owee-week donderdagmiddag werd gehouden in een snikhete circustent. Korte broeken, blote jurkjes, wapperende programmaboekjes en T-shirts als zweetdoekjes. Niettemin hadden de meeste mensen op het podium gekozen voor jasje-dasje. Behalve Mei Li Vos dan, die zich in een Delftsblauw jurkje had gehuld.
Journalist Nico Jouwe stelde de politici voor: Jasper van Dijk (SP), Jan Jacob van Dijk (CDA), Boris van der Ham (D66), Mei Li Vos (PvdA) en lokaal politicus en TU student Job Veldman (Stip). Thema van het debat: wat gaan zij voor jullie doen, en hoe verder met het hoger onderwijs.
Na wat slappe stellingen zoals ‘Meer geld voor technische universiteiten’ en ‘Stop studies met een lage kans op werk’ of ‘Een Delftse 6 is beter dan een Amsterdamse 8’ kwam er wat meer actie in de tent toen het over de ‘harde knip’ (tussen bachelor en masterstudie) ging en over financiering van een tweede studie.
‘De harde knip is een goed idee’, luidde de stelling waarover de heren Van Dijk (CDA en SP) in debat gingen. Jan Jacob van Dijk (CDA), behalve Kamerlid deeltijdhoogleraar aan de VU, verdedigde de stelling. Een harde knip, zo stelde hij, vergroot de vrijheid van de student omdat die na een afgeronde bachelor overal verder zijn master kan volgen. Jasper van Dijk (SP) kreeg het eerste applaus van de middag door te stellen dat het CDA studenten onderschat en betuttelt. Het publiek kwam met het voorbeeld van studenten die, doordat ze twee vakken van hun bachelor verwijderd waren, een jaar verliezen met wachten op de volgende instroom.
Onder druk begon Van Dijk (CDA) te wijken. Bij niet-relevante vakken (welke zijn dat?) zouden studenten toch alvast mogen beginnen, en er zouden ook meer instapmomenten moeten komen. Zijn opponent merkte op dat Den Haag daar niet over gaat.
Over de stelling ‘Er moet extra studiefinanciering komen voor een tweede studie’ kwam Van Dijk (CDA) tegenover Boris van der Ham te staan. De laatste wilde de stelling wel verdedigen omdat hij de recente maatregel van het kabinet van extra collegegeld voor tweede studie ‘onzinnig’ vond. Van Dijk verdedigde de maatregel door te stellen dat de overheid voor iedere student een studie wil betalen, maar na het afronden van de master komt studie voor rekening van de student zelf. Dat het in praktijk niet zo rechtlijnig gaat bleek uit de reactie van een student die nu met afstuderen wachtte tot hij met zijn tweede studie ook zover was. Dat mag dan weer wel.

Astronauts aboard the international space station are trying to fix their urine machine, a vital piece of equipment that converts urine and sweat into drinkable water and would allow the space station to have six crew members onboard. Flight controllers asked station commander Michael Fincke to change the way a centrifuge is mounted in the $154 million water recycling system. Fincke was asked to remove the centrifuge’s mounts. “Fantastic! That’s something we can do,” Fincke told Mission Control. If the astronauts can fix the system, samples will be generated for testing back on Earth. The urine processor however only functions for two hours before shutting down. The water recycling system is essential for allowing more astronauts to live on the space station next year. Lead flight director Ginger Kerrick said engineers hope to fix the problem, but they’re also studying whether six crew members could still live at the space station even if the urine processor only works for two hours at a time. The international space station plans to expand from three to six residents next year.