Blijf binnen, zeggen onderwijsinstellingen

Het Science Park van de Universiteit van Amsterdam wordt momenteel ontruimd omdat er een dak van een gebouw is gewaaid. Onderwijsinstellingen adviseren hun studenten binnen te blijven nu het KNMI code rood heeft afgekondigd wegens storm.

Vanochtend bij EWI. (Foto: Jos Wassink)

De Radboud Universiteit twittert: “Ga niet op reis, en kom dus ook niet naar de universiteit als dat niet strikt noodzakelijk is.” Bij Inholland en de Universiteit Utrecht gaan tentamens in principe gewoon door, maar wie er niet is kan de toets later inhalen.

Hoogleraar Ingrid Robeyns van de Universiteit Utrecht ziet vanuit haar werkkamer de dakpannen door de lucht vliegen en “met een smak op de grond in stukken uiteen spatten. Het is afgezet, maar toch blijven er studenten door de straat lopen, wellicht zich niet bewust van de risico’s.”

Op een filmpje bij de Erasmus Universiteit is te zien hoe mensen zich nauwelijks staande kunnen houden op de campus. De natuurkundestudent Tom Vonk twittert een foto van het ontbrekende dak bij de Universiteit van Amsterdam.

De Hogeschool Rotterdam adviseert “iedereen voorrang te geven aan de persoonlijke veiligheid. Voel je vrij om daarin je eigen afweging te maken.” De Hogeschool van Amsterdam meldt dat het onderwijs doorgaat en de gebouwen open zijn, maar raadt iedereen aan voorzichtig te zijn.

Volgens het KNMI zwakt de storm in de tweede helft van de middag af.

HOP, Irene Schoenmacker

HOP Hoger Onderwijs Persbureau