Biotechnologen sceptisch over ‘doorbraak’ TNO

TNO claimde afgelopen week een doorbraak in kuur tegen resistente ‘killerbacteriën’. Ze kregen gelijk Radio-1 aan de lijn. Maar volgens biotechnologen bij Technische Natuurwetenschappen is er geen nieuws en promoot TNO lopend onderzoek in het kader van de belangstelling voor de EHEC-bacterie.

doorbraak betwijfeld

“Onderzoekers van TNO hebben een wereldwijde doorbraak bereikt in de strijd tegen de levensgevaarlijke bacteriën zoals EHEC,” stelt de TNO-afdeling Communicatie in een weinig bescheiden persbericht.

Het gaat verder: “Voedselwetenschappers van TNO zijn er in geslaagd natuurlijke ingrediënten te vinden die korte metten maakt met bacteriën die resistent zijn geworden tegen antibiotica. De uitvinding is getest met de ESBL-bacterie, maar is ook toepasbaar voor de EHEC-bacterie. De vondst komt op een moment dat de bacterie in Duitsland meer dan 20 dodelijke slachtoffers heeft gemaakt en duizenden mensen heeft besmet. Ook in Nederland groeit de angst voor de levensgevaarlijke bacterie.”

In de tweede alinea volgt een afknapper: “Voor de Duitse en andere patiënten biedt de oplossing vooralsnog geen soelaas.”

Gevraagd naar een reactie, schrijven prof.dr. Jack Pronk, prof.dr. Han de Winde en dr.ir. Ton van Maris in een gezamenlijke verklaring: “TNO haakt met dit persbericht aan bij de belangstelling in de pers voor de EHEC-bacterie – een nare vorm van ‘komkommertijd’. Er wordt lopend onderzoek gepromoot zonder te verwijzen naar een wetenschappelijke publicatie of andere naspeurbare bron. Volgens het persbericht zijn zieke kippen beter geworden na toediening van ‘natuurlijke ingrediënten die al in de natuur voorkomen’ – een vage definitie die ook op penicilline van toepassing kan zijn.

“Hoewel niet uitgesloten kan worden dat de vinding van TNO zal bijdragen aan bestrijding van ziekteverwekkende bacteriën en voorkoming van overmatig antibioticagebruik, lijkt al te groot optimisme voorbarig. Kennelijk moet nog worden aangetoond dat de methode ook werkzaam is in mensen en dat bij langdurig gebruik geen resistentie optreedt, bijvoorbeeld via afbraak van de werkzame stoffen door de darmflora.

“Om de gerapporteerde vinding op waarde te schatten, is meer informatie nodig dan in het persbericht is gegeven. We zijn nieuwsgierig naar de verdere ontwikkelingen, de tijd zal leren of dit de ‘wereldwijde doorbraak’ is die TNO nu claimt.”

“Als de VVD bij de verkiezingen de grootste partij wordt, dan hebben we op 1 juli een nieuw kabinet.” Dat zei VVD-leider Mark Rutte tijdens het laatste verkiezingsdebat op 8 juni. “De AOW-leeftijd is voor de PVV een breekpunt”, riep Geert Wilders tijdens datzelfde debat. Daags na de historische nederlaag van het CDA tijdens de verkiezingen zei Maxime Verhagen: “Wij zijn nu niet aan zet. Het CDA heeft de verkiezingen verloren. Ons past op dit moment bescheidenheid.” Nu, eind augustus, hoor je Rutte niet meer over zijn gebroken verkiezingsbelofte. Wilders gooide daags na de verkiezingen het ‘breekpunt’ van de AOW-leeftijd al overboord. En Verhagen is sinds 9 augustus gewoon weer aangeschoven bij de onderhandelingen over een rechtse coalitie.
Toch lijken ze er alle drie zonder veel problemen mee weg te komen. Het maakt blijkbaar niet zoveel uit of je als politicus je verkiezingsbeloftes gestand doet of niet, zolang de verkiezingsboodschap de kiezers maar aanspreekt. Zodra de stemhokjes gesloten zijn, gaat Den Haag weer over tot de orde van de dag. Want het collectieve geheugen is kort. We volgen de formatiebesprekingen van dag tot dag. Elke nieuwe quote over de Haagse stoelendans wordt direct breed in de media uitgemeten. Een foute uitspraak kan je als politicus de kop kosten. Maar in de waan van de dag winnen de oneliners het van een heldere analyse van het beleid dat gevoerd wordt. Herinnert u zich de beloftes van de vorige verkiezingen nog? Het CDA zou niet aan de AOW tornen. De PvdA zou deelname aan het JSF-project verhinderen. Er zou een nieuw referendum komen over de Europese grondwet. Daar is allemaal weinig van terecht gekomen. Het kabinet Balkenende IV is uiteindelijk gevallen omdat de PvdA haar verkiezingsbelofte om in 2010 uit Uruzgan te vertrekken nou eens niet wilde breken. Wat is nog de waarde van al die beloftes, als het gestand doen van een belofte tot een kabinetscrisis leidt?
De waarheid is in de politiek een uitermate rekbaar begrip. Belangrijker dan de feiten is hoe het verhaal op de kiezers overkomt. Zo diende de inval in Irak ter ‘herstel van de democratie’, en was de ‘opbouwmissie’ in Afghanistan bij voorbaat al geslaagd. Volksvertegenwoordigers schipperen tussen mooipraterij en kiezersbedrog. Het is het eeuwenoude dilemma van de democratie: de kiezer bepaalt wie het land mag besturen. Een politicus zal zich dus populair moeten maken. Maar met impopulaire maatregelen maak je je niet populair. Dus gaan in de verkiezingsprogramma’s bij voorkeur de belastingen omlaag terwijl de voorzieningen beter worden, gaan de bezuinigingen niet ten koste van zorg, pensioen, onderwijs en innovatie, en komt er volop ruimte voor nieuwe infrastructuur terwijl de natuur behouden blijft. Of nog beter: beweren dat het allemaal de schuld van de buitenlanders is. Dat alles weer zoals het was zodra we die het land uitsturen. Succes verzekerd. Wie een genuanceerder verhaal probeert te brengen, wordt bij de volgende verkiezingen genadeloos afgestraft.
Probeer dan maar eens optimistisch te blijven over de toekomst van dit land.

Daan Schuurbiers reflecteert het komende jaar op het universitaire leven, dit keer vanuit Tokyo.

doorbraak betwijfeld