Bioscoop wordt bijbelplek

Het heeft even geduurd, maar het is eindelijk zover. Confide, de nieuwe sociëteit van de christelijke studentenvereniging CSR, is maandag officieel geopend door rector Fokkema.

/strong>

Eigenlijk zou de grand opening in juni plaatsvinden, maar de verbouwing van de voormalige bioscoop bleek toch meer werk dan verwacht. De opening is deze week gevierd met ondermeer een praise and prayer-avond, een toneelvoorstelling, diverse recepties en borrels en een heuse familiedag. Vanavond is het grote feest, met optredens van de band Beu en de huis-dj.

Confide (‘vertrouwen’) is gevestigd in het pand waar ooit het leukste filmzaaltje van Delft zat, Studio D aan de Oude Delft. Menig Delftenaar zag hier ‘Notting Hill’, ‘The Green Mile’ of ‘James Bond’. Om de voormalige cinema om te toveren tot sociëteit was een ingrijpende verbouwing noodzakelijk. Die heeft uiteindelijk bijna twee jaar geduurd.

De 180 christenstudenten hebben bijna alle verbouwingswerkzaamheden zelf verricht, al werd ook hulp ingeroepen van professionele bouwbedrijven. Omdat de opknapbeurt veel geld kostte % geld dat de studenten niet hebben % schoot de TU de vereniging te hulp met een renteloze lening. Ook kreeg CSR giften van oud-leden, fondsen en de kerk.

Het pand aan de Oude Delft bestaat uit een grote en een kleine barruimte, een keuken, een kleine bibliotheek en een bestuursruimte. Van de originele bioscoop is, behalve het damestoilet, de voorgevel en een donkere houten vloer, niet veel bewaard gebleven. In de kleine bar staan nog een paar originele groene bioscoopstoelen uit de zeventiger jaren.

www.csrdelft.nl

www.csrdelft.nl