Biodiversiteit

Vorig jaar al kwam de AIVD met een waarschuwing en vorige week is die waarschuwing weer herhaald. In de media circuleerde opnieuw het verhaal van de briljante wiskundestudente Li Li Whuang, die in Frankrijk zou hebben gespioneerd in een autobandenfabriek en die in 2005 is uitgewezen. Briljante studente, autobandenfabriek. Een cynicus zou zeggen dat het oude koek is, maar de AIVD heeft het gelukkig in de gaten en ik slaap daar een stuk rustiger door.

Nu westerse bedrijven hun research-centra verplaatsen naar Sjanghai, zou je niet verwachten dat China industriële spionnen naar het Westen stuurt. De AIVD verwacht dat gelukkig wel. De verplaatsing van de R&D naar Azië zou immers een modegril kunnen zijn die zo weer over waait. Onze veiligheidsdienst plaatst de internationale betrekkingen bij voorkeur in een ruim tijdframe. Ooit sprak het hoofd van de AIVD de volgende historische woorden tijdens een lezing in het Prinsenhof: ‘Willem van Oranje had niet de beschikking over een veiligheidsapparaat dat ook maar in de verte leek op een moderne veiligheidsdienst. Ik zou echter niet durven beweren dat hij met zo’n dienst Balthasar G. had kunnen afstoppen. Ik ben ervan overtuigd dat ‘intelligence’, gekoppeld aan professionele beveiligingsmaatregelen, de kans op een dergelijke aanslag wel aanmerkelijk zou hebben verkleind.’

Willem van Oranje is al een keer vermoord. Het is fijn om te weten dat de AIVD het niet zal laten gebeuren dat Balthasar G. hem nog eens doodschiet. Ik slaap daar een stuk rustiger door.

Robbert Fokkink

China spioneert, aldus de AIVD. De Chinese overheid haalt leden van de Chinese gemeenschap over om in ons land te spioneren, via persoonlijke gesprekken of met methoden waarmee meer druk wordt gebruikt. Chinese studenten komen speciaal hier naartoe om onze kennis weg te kapen. Bij mijn college complexe analyse zit ook zo’n Chinees op de eerste rij en hij stelt allemaal lastige vragen over de stelling van Cauchy. Erg verdacht. De AIVD heeft hem gelukkig in de gaten en ik slaap daar een stuk rustiger door.

Robbert Fokkink