Bino weg als decaan TNW

Prof.dr. Raoul Bino stopt per 1 juni 2010 als decaan van Technische Natuurwetenschappen. Hij is dan negen maanden decaan geweest.

Reden voor het vertrek van Bino zou zijn dat zijn ‘hart nog in Wageningen’ ligt, aldus het college van bestuur (cvb). Dat zegt dat Bino altijd ‘nauw betrokken gebleven bij de Wageningen University’. Het cvb zegt het besluit van de decaan te betreuren en te respecteren.
Bino werd bij zijn aantreden geconfronteerd met een begrotingstekort van 6,4 miljoen euro. Twee maanden na zijn aantreden kon hij zijn medewerkers niet verzekeren dat er geen gedwongen ontslagen zouden vallen. Bino voerde een ‘beheerst vacaturebeleid’ in. Hij weet de tekorten zelf vooral aan de hoge kosten van het Reactor Instituut Delft en de ouderdom van sommige gebouwen van de faculteit.
De onderdeelcommissie (odc) van TNW voegde daar in december in een brief aan de decaan een ander punt aan toe: het besluit van het cvb een paar jaar eerder om het geld anders over de faculteiten te verdelen. Dat had voor TNW nadelige effecten. De odc meende dat er beleid had moeten zijn waarmee de faculteit de daling aan inkomsten ‘met redelijke maatregelen’ had kunnen opvangen. Het cvb had daarvoor al in 2008 keuzes moeten maken, meende de odc.
Bino reageerde daarop naar buiten toe ontwijkend. “Natuurlijk moeten we daarnaar kijken, maar voor een groot deel weten we wat er is gebeurd. De vraag is hoe we ervoor kunnen zorgen dat dit in de toekomst niet weer gebeurt, zeker gezien de extra eisen die nu vanuit het college van bestuur aan ons worden gesteld.”
De decaan doelde daarmee op de vraag van het college van bestuur aan alle faculteiten om met voorstellen te komen om tien procent te besparen op het geld dat zij vanuit de overheid krijgen. Deze vraag betekende voor Bino nog meer geldzorgen, want geen enkele faculteit werd ontzien.
Met het oog op de financiële problemen van de faculteit wil het cvb de opvolging van Bino snel regelen. In de tussentijd treedt prof. Tim van der Hagen op als waarnemend decaan.
Bino keert terug naar de Wageningen University, nu als directeur Food Sciences. Voordat hij naar Delft kwam was hij directeur van de Plant Sciences. In een interview dat Bino vorig jaar gaf in deze krant zei hij te verwachten dat hij langer dan vier jaar decaan zou blijven. Hij zag het destijds als een voordeel dat hij van elders naar de TU kwam. “Iemand van buiten heeft een frisse kijk en dat geeft nieuwe mogelijkheden. Het kost tijd om alles te leren kennen, maar dat is wel in te halen.”

,

In disciplines als biologie, geneeskunde, landbouwwetenschappen en farmacologie was de beschrijvende aanpak tot voor kort dominant, schrijft de KNAW in een verkenning.

Maar de onderzoekers gebruiken steeds vaker wiskundige modellen om te verklaren en te voorspellen. Dat vraagt om de oprichting van een nieuw vakgebied, met eigen bachelor-, master- en promotieopleidingen en eigen onderzoeksgeld.

Reden voor het vertrek van Bino is dat zijn ‘hart nog in Wageningen’ ligt, aldus het college van bestuur (cvb). Dat zegt dat Bino altijd ‘nauw betrokken gebleven bij de Wageningen University’. Het cvb zegt het besluit van de decaan te betreuren en te respecteren.