Binnen een maand een kamer

Figuur 1 Het kameraanbod bij Waltman

Vergeleken met steden als Amsterdam en Utrecht, waar een wachttijd van een jaar voor een kamer geen uitzondering is, lijkt Delft de perfecte vestigingsstad voor studenten. Dat het in Delft zoveel gemakkelijker is een kamer te vinden heeft verschillende redenen. Het teruglopend aantal studenten (met zo’n elf procent) speelt een rol, maar ook de komst van enkele nieuwe DUWO-panden heeft de druk op de ‘kamermarkt’ aanzienlijk doen afnemen.

,,Deze kwantitatieve verbetering is goed, maar het kan beter”, vertelt Benschop. ,,Vooral de kwaliteit van de woningen laat nogal eens te wensen over. Er zijn in Delft veel kleine kamertjes te huur voor veel geld en buiten het centrum.”

Toch vindt Benschop dat studenten zo snel mogelijk in Delft moeten gaan wonen. ,,Er zijn studenten die elke dag op en neer reizen naar Apeldoorn of zo. En dan proberen ze daarbij nog even een grachtenpandje aan de Oude Delft te regelen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar. Mijn advies luidt dan ook zo snel mogelijk ergens in Delft een kamer te huren en van daaruit een betere kamer proberen te bemachtigen. Zorg in ieder geval dat je in Delft komt te wonen. Dan heb je meer sociaal contact met medestudenten en wordt het vinden van een betere kamer veel gemakkelijker.”

Dit advies wordt ook opgevolgd door aankomende studenten. ,,Ik heb een kamer aan de Brasserskade. Niet slecht, maar ik ben nog op zoek naar een betere kamer”, vertelt een aankomend eerstejaars. ,,Die kamer had ik overigens direct. Ik had een advertentie gezet in de Delftse Post en de volgende dag kon ik bij wijze van spreken zo’n beetje al intrekken.”

Ook een andere nuldejaars volgt dezelfde methode. ,,Ik had al na enkele uren een kamer in Delft-Zuid. Dat was echt een makkie.”

Toch bouwt DUWO nieuwe appartementen aan de Balthasar van der Pollweg. Benschop is niet bang voor leegstand in de appartementen. ,,Er hebben zich al heel wat mensen ingeschreven voor een kamer. We trekken ook geen mensen weg uit onze eigen huizen. We gaan de concurrentie aan met de particuliere ondernemers die vijfhonderd gulden vragen voor een klein kamertje buiten het centrum.” Behalve dat de appartementen goedkoper en groter zijn, heeft het nieuwe appartementencomplex ook nog wat extra faciliteiten. Zo kan de moderne studentenkamer natuurlijk niet meer zonder een Internet-aansluiting. (B.v.D.)

De tijden van woningnood zijn voorbij in Delft. Duurde het enkele jaren geleden nog vele maanden voordat de gemiddelde Delftse student een kamer had, nu is de zoektijd gereduceerd tot slechts één maand. Volgens mr. J.J. Benschop, directeur van woningbouwvereniging DUWO, is het nu zaak de kwaliteit van de kamers te verbeteren. DUWO huisvest zo’n zeventig procent van de uitwonende studenten in Delft.

Figuur 1 Het kameraanbod bij Waltman