Bijna zesduizend handtekenin gen tegen uitzetting studente

Een tweedejaars studente econometrie van Tilburg University wordt binnenkort misschien uitgezet naar Armenië. Een petitie is in één dag al bijna zesduizend keer ondertekend.

(Foto: screenshot filmpje Twitter)

De 20-jarige Hayarpi woont sinds negen jaar in Nederland, meldt nieuwssite Univers. Ze was elf toen ze samen met haar broertje, zusje en ouders naar Nederland vluchtte en hier asiel aanvroeg.

Petitie

Na een asielprocedure van zes jaar en een juridische strijd die nog eens drie jaar duurde moet het gezin nu het land uit. Volgens Univers wordt Hayarpi mogelijk een dezer dagen ‘van het bed gelicht en verplaatst naar het detentiecentrum in Zeist, om uitgezet te worden naar Armenië’.

Een online petitie om Hayarpi in Nederland te houden is in één dag tijd ruim 5.800 keer getekend. Begin deze maand maakte staatssecretaris Harbers (VVD) van Justitie een uitzondering voor de Armeense tieners Lili en Howick, die eveneens het land uit moesten.

Onschuldig

In een filmpje doet Hayarpi, lid van de jongerenafdeling van de ChristenUnie, een dringende oproep aan de Tweede Kamerleden van haar partij: “Vraag Harbers om mij, mijn broertje en mijn zusje te helpen. Jullie hebben de macht, gebruik hem alsjeblieft voor ons en voor vierhonderd kinderen als wij. Wij zijn onschuldig.”

Hoe vaak vluchtelingstudenten het land moeten verlaten kan een woordvoerder van de stichting voor vluchtelingstudenten UAF niet zeggen, maar het komt volgens hem zelden voor.

HOP, Steffi Weber

HOP Hoger Onderwijs Persbureau