Bijbanen en stages onder handbereik

Het is vaak lang zoeken om als student een stageplaats, bijbaan of vrijwilligersproject te vinden. Want welke organisatie biedt wat en hoe krijg je overzicht? Twee TU-studenten bedachten een oplossing.

Joost Rothweiler (links) en Huub Hillen bij hun informatiezuil op 3mE. (Foto: SB)

Trots staan Joost Rothweiler (informatica) en Huub Hillen (werktuigbouwkunde) in de hal van 3mE. Los van een groep internationale studenten die de introductie doen, is er weinig leven te bekennen. Het is vakantie, buiten is in een tropisch hitte de Owee gaande. Maar de twee studenten hebben vooral oog voor de digitale informatiezuil naast de koffieautomaten. Die staat er dankzij hen.

Swipend over het scherm wordt al gauw duidelijk wat toevallig langslopende studenten hier kunnen vinden: honderden actuele stageplaatsen, bijbanen, vrijwilligersprojecten en carrière-evenementen. Later komen daar bestuurs- en commissiewerk voor studentenorganisaties als de Dreamteams bij. Zoeken kan onder meer op branche of soort dienstverband. Gebruikers kunnen interessante vacatures naar hun eigen mailadres sturen. Ook kunnen ze hun adres achterlaten, zodat aanbieders hen kunnen benaderen.

Grote omweg

Het idee voor de zuilen ontstond tijdens Hillens bestuursjaar bij Aiesec Delft, dat buitenlandstages regelt. “We zochten naar manieren om meer herkenbaarheid te krijgen op de TU”, vertelt hij. “Eén van de ideeën was een zuil op verschillende plekken. Dat bleek te duur omdat we pas net in Delft zaten. Maar we bleven zien dat best wat studenten met een grote omweg bij Aiesec terecht kwamen.”

Het systeem ververst zichzelf drie à vier keer per dag

En dus ging Hillen zelf met het idee voor digitale informatiezuilen aan de slag. In de zomer van 2015 riep hij de hulp in van zijn huisgenoot Joost Rothweiler. Ze noemden zichzelf Studentpoint en gingen samen langs bij verschillende organisaties. Naast Aiesec waren dat studentenuitzendbureau Stud, Unipartners en Integrand (beide voor stages en afstudeeropdrachten) en recruiter Business Talent Network. “Ze stonden achter het idee en dragen nu financieel bij. Met de programmeerkracht van Joost hebben we een platform gemaakt dat we op de zuilen kunnen laten zien.”

Actueel

Het duurde vervolgens bijna een jaar voordat de zuilen op de campus stonden. Er was toestemming nodig van de universiteit en de studenten moesten hun platform verder verbeteren. Zodat het systeem zichzelf bijvoorbeeld drie à vier keer per dag automatisch ververst. Hillen: “Dat is de kracht van de zuil. Posters en folders raken over datum. Dat zul je op de zuil niet tegenkomen. Je kunt steeds terugkomen.”

Er staan nu vier informatiezuilen op de TU campus: op de faculteiten 3mE, EWI en TBM en in de TU Delft Library. Ook heeft Studentpoint een website. Hillen en Rottweiler zien het eerste jaar als een proef. Daarna hopen ze uit te breiden op de TU en naar andere universiteiten. Voorlopig zijn de twee tevreden over de resultaten. Hillen: “Voor de zomer stonden ze er twee maanden. Toen lieten wekelijks meer dan veertig studenten hun mailadres achter. Dat is voor onze partners heel interessant.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl