Bijbaan: Kajakinstructeur

Soms blijken studie en bijbaan elkaar mooi aan te vullen. Student civiele techniek Roy (23) weet ervan. “Ik kén de stromingen.”

Nee, kajakken is niet hetzelfde als kanoën. Student Roy, aankomende februari beginnend met zijn master – hoe kan het ook anders – waterbouwkunde, zet meteen iets recht. “Bij kanoën denk je aan vlak water, een beetje peddelen en je hengel uitgooien. Kajakken is veel actiever. Bovendien beoefen ik deze sport in wildwater.”

Hij is Nederlands nummer 2 in zijn discipline: freestyle. Trucjes doen in een – bij voorkeur stilstaande – golf. Zie daar ook de link met zijn studie. “Vanuit mijn opleiding weet ik hoe stromingen zich gedragen. Ik zou nog wel eens zo’n perfect stilstaande watersprong willen ontwerpen.” Ook in Zoetermeer, waar een wildwaterbaan ligt, weten ze van Roys kennis. “Ze vroegen me al om voor die baan een digitaal model te bouwen. Maar, eerlijk gezegd: zover ben ik nog niet. Het zou een mooi afstudeeronderwerp zijn.”

Terug naar de bijbaan. Roy startte een kleine twee jaar geleden met vijf andere kajakkers het bedrijf Riverproof, dat onder meer workshops en clinics van de verschillende kajakdisciplines verzorgt. “Ik geef al vanaf mijn zestiende les, ging in de zomer altijd een week of zes naar Frankrijk.” Sinds het eigen bedrijf zijn de werktijden onregelmatiger. “Als een groep zich aanmeldt, kijken we altijd wie er kan. Dat gaat zonder problemen. Bovendien heeft ieder van ons verschillende specialiteiten, waardoor het vaak voor de hand ligt dat iemand de groep ‘krijgt’.”

Roy geeft niet alleen les aan amateurs. “Afgelopen week ben ik in Oostenrijk geweest. Heb ik daar een aantal dagen meegevaren met een instructeur en hem tips gegeven om zich verder te verbeteren.”

“Je hebt dagen dat je wel 25 keer in actie moet komen om iemand te hulp te schieten. Mijn boot zit dan ook aardig vol met hulpmiddelen. Een van de grootste gevaren is onderkoeling. Een isolatiedeken mag nooit ontbreken.” Veiligheid dus, boven alles. De student begint te lachen. “Ik kwam in Oostenrijk een groep Tsjechen tegen. Zonder helm. Als je dán een steen met je hoofd raakt, ben je al verzopen voor je op de kant bent.”

Bijbaan: Kajakinstructeur

Verdiensten: €50,- per uur, kosten niet meegerekend

Opvallend: Bedwong zelf ooit een waterval van ruim twaalf meter hoog