Opinie

Bij wiskunde niet aan seks denken

Tijdens het bedrijven van wiskunde kun je beter niet aan seks denken. En het omgekeerde geldt wellicht nog sterker. Onmogelijk is de combinatie niet. Dat bewijst het curieuze boekje ‘Mathematics and sex’ van Clio Cresswell.

In Australië is dr. Clio Cresswell een mediafenomeen, dat niet weg is te slaan uit talkshows – ze heeft er trouwens zelf ook een. Ze studeerde na de kunstacademie wiskunde, promoveerde in 1999, en is docente aan de wiskundefaculteit van de University of New-South Wales in Sydney. Tegelijkertijd staat ze hoog op de lijst van tweehonderd ‘most beautiful people‘ die men er in dat land blijkbaar op na houdt.

De omslagfoto maakt het op zijn minst aannemelijk dat de 31-jarige Cresswell van wanten weet op zeker één van de terreinen die ze aansnijdt, en de inhoud toont aan dat ze ook niet onbeslagen ten ijs komt op het andere. Er staan niet alleen zinnige dingen in over seks, maar zeker ook over wiskunde.

Maar wat hebben wiskunde en seks nu eigenlijk met elkaar te maken, afgezien van het vermaarde getal 69? Natuurlijk, het erbij betrokken instrumentarium heeft bepaalde, al dan niet wenselijke afmetingen. Maar er is veel meer. In het kortste en laatste hoofdstuk, toepasselijk ‘Orgasm’ getiteld, vertelt de schrijfster dat ze er zelf verbaasd van stond hoeveel wiskunde ze gaandeweg rond seksualiteit ontdekte.

Om te beginnen zijn er natuurlijk de nodige statistieken. Seksstatistieken zijn nog een stukje lastiger dan een hele hoop andere, omdat niet zomaar iedereen zijn of haar ‘bonking rate‘ wil opbiechten. Wiskunde komt te hulp om de intieme gegevens toch aan het daglicht te brengen. Maar statistiek, vinden veel wiskundigen, en ook Cresswell, is nauwelijks volwaardige wiskunde te noemen.

Veel interessanter is om wiskundige modellen te bouwen en langs die weg te proberen de werkelijkheid te begrijpen. Dat is met een heleboel aspecten van de seksualiteit gebeurd. Het loopt uiteen van toepassingen van speltheorie tot aan geavanceerde combinatoriek en grafentheorie om relatiemogelijkheden in kaart te brengen. Het indrukwekkendst zijn de formules die het hormonenverkeer in de opgewonden man beschrijven. Het interessantst is de theoretische kwestie waarom er niet drie of meer seksen bestaan.

In weerwil van een in de uitgeverswereld gangbare vuistregel, namelijk dat iedere formule de oplage van een boek met een derde doet dalen, staan in ‘Mathematics and sex’ aardig wat wiskundige formules. Cresswell probeert die niet uit te leggen, maar presenteert ze als een soort illustratie. Ze zijn dan ook betrekkelijk willekeurig uit de beschikbare literatuur geplukt.

Cresswell ontleent zelfs enige praktische tips aan haar excursie door de wiskunde. Je kunt een man het beste bij het ontbijt verleiden, bijvoorbeeld. Dit in verband met de hormonale cyclus, die ook de heren der schepping in zijn greep heeft. Het meest spraakmakend is de door haar zelf op basis van slimme kansrekening opgestelde ‘twelve-bonk rule‘. Hij kan worden gebruikt door zowel mannen als vrouwen en luidt: probeer het met twaalf partners, en kies dan als levensgezel de eerste daarna die een beetje voldoet.

Dr. Clio Cresswell mag dan een wiskundige zijn, het lijkt desondanks geen ramp om haar op een feest tegen het lijf te lopen. Ze is slim en geestig, bijvoorbeeld in haar omschrijving van wat er zou gebeuren als je Brad Pitt, Tom Cruise, Will Smith, Hugh Grant en Gérard Depardieu op een onbewoond eiland zet met als enig vrouwelijk gezelschap koningin Elizabeth II. Ze is geëmancipeerd, maar niet té.

Of je er verstandig aan doet dit boekje bij wijze van subtiel gebaar cadeau te doen aan een persoon die verder niet zo veel met wiskunde heeft, waag ik te betwijfelen. De boodschap kon tegen bedtijd wel eens lichte hoofdpijn veroorzaken. Maar mocht je voorwerp van hartstocht met zijn (of haar, natuurlijk) hoofd te veel in abstracte sferen verkeren, dan zou dit boekje wel eens de juiste bedlectuur kunnen zijn om duidelijk te maken dat er nog meer is in het leven dan wiskunde alleen.

Clio Cresswell: ‘Mathematics and sex’. Allen & Unwin. ISBN 17 411 4159 1. 177 p., € 16,95.

Onmogelijk is de combinatie niet. Dat bewijst het curieuze boekje ‘Mathematics and sex’ van Clio Cresswell. Vorig jaar was het een bestseller in Australië, en sinds een maand of wat ligt het ook in de Nederlandse boekhandel. Aan diverse vertalingen (Frans, Duits, Japans) wordt gewerkt.