‘Bij haar wil je opletten’

Een voorbeeld voor elk meisje. Zo noemen studenten Miriam Blaauboer. Zij dingt namens de faculteit Technische Natuurwetenschappen mee naar de titel ‘beste docent van de TU Delft’.

Miriam Blaauboer leeft voor de TU en voor haar kinderen. “Na een dag werken gaat ze om vijf uur naar haar kinderen, en als die om acht uur op bed liggen werkt ze zo nodig weer verder achter haar laptop”, zegt Mischa van der Haar, commissaris onderwijs van de Vereniging voor Technische Physica (VvTP).
Eén keer nam Blaauboer haar dochtertje van (toen nog) zes jaar mee naar college, maar die vond het na afloop ‘hartstikke stom’. Studenten waarderen Blaauboers openheid over het combineren van haar werk en privéleven.

Tijdens een lezing voor vrouwelijke VvTP’ers verhaalde ze over haar ervaringen als vrouw in de mannenwereld die de fysica is. Door haar ervaringen te delen, is ze een voorbeeld en inspirator voor veel (vrouwelijke) studenten.
Blaauboer doceerde het afgelopen collegejaar klassieke mechanica. Volgens haar studenten op een toegankelijke en begrijpelijke manier: gestructureerd en zeer goed voorbereid. Haar aantekeningen zet ze vóór haar hoorcolleges op blackboard. “Dat geeft je de kans om honderd procent op te letten: Miriam schrijft in no time een bord vol”, weet Van der Haar.
Hoewel aantekeningen dus op blackboard staan, hebben studenten niet de neiging hoorcolleges over te slaan. “Het is juist leuk om naar college te gaan”, zegt Vidar van der Meijden, secretaris bij de VvTP. “Zonder colleges is het vak pittig. Concepten moet je op het bord gezien hebben of er moet eens over gesproken zijn.”

Daar komt bij dat Blaauboer heel enthousiast vertelt over haar vak. “Dat maakt het vak echt leuk”, zegt Van der Haar. “Ze staat echt heel erg haar best te doen om het jou te laten snappen.” En als ze een vraag stelt, zo weet Van der Meijden, kijkt ze je bemoedigend aan in plaats van afwachtend.
Blaauboer weet, kortom, de juiste snaar te raken bij haar studenten. “Als je bij haar zit, wil je opletten”, zegt Van der Haar. “Je moet als student gemotiveerd worden om naar colleges te gaan en om huiswerk te maken.” Blaauboer kan dat.

Na een uur hoorcollege krijgen studenten een uur werkcollege. Wie alle werkcolleges volgt, doorloopt alle 26 oefeningen uit Blaauboers dictaat en heeft daarmee de gehele stof voor een tentamen voorbij zien komen.
Op blackboard heeft Blaauboer een tentamenbundel gezet én de uitwerkingen van de twee laatst gemaakte tentamens. Als extra hulp heeft ze er een quiz aan toegevoegd. “Als je de vragen kunt beantwoorden, kun je je tentamen maken”, zegt Van der Haar.

Wie daarna toch nog vragen heeft, kan gerust bij Blaauboer aankloppen. “Het afgelopen jaar kon je in de week vóór het tentamen elke dag tussen twaalf en één langskomen voor vragen”, zegt Van der Haar. En dat stelt studenten gerust: zo kunnen ze op hun eigen tempo tentamens voorbereiden.

Wie is Miriam Blaauboer?
39, onderzoeker en docent, theoretische natuurkunde (nanofysica), combinatie ambitie + gezin (getrouwd en 4 kinderen), doel hoogleraar.

De decaan werd kort na zijn aantreden geconfronteerd met een begrotingstekort van 9,4 miljoen euro. Na aanpassingen is dat bedrag gereduceerd tot 6,4 miljoen. De faculteit schaft nu minder aan en hoopt inkomsten uit projecten te verhogen.
De financiële problemen liggen volgens Bino voor een deel bij het Reactor Instituut Delft. “Het is ontzettend moeilijk de kosten voor de reactor terug te verdienen.” Dat zou beter kunnen na vernieuwing van de reactor.
De TU vraagt de overheid daarvoor bijna veertig miljoen euro subsidie via plan Oyster. “Oyster is essentieel voor het financieren van deze faciliteit”, zegt Bino. “Om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van kernenergie mogelijk te maken, moet je mensen opleiden en onderzoek doen. Wij doen dat als enige in Nederland.”
TNW betaalt nu zelf twee miljoen voor de reactor. Als Oyster niet doorgaat, is er volgens Bino geen alternatief. “Plan b is het sluiten van de reactor. Maar ontmantelen kost ook twintig tot dertig miljoen euro. Dat is weggegooid geld terwijl Nederland die kennis hard nodig heeft.”
Een ander deel van de problemen ligt volgens Bino bij het hebben van vijf locaties en inefficiënt gebruik van drie daarvan. De panden van Biotechnologie, Delft ChemTech en de faculteit zelf zijn sterk verouderd en hebben hoge stookkosten. “Het gebruik van Delft ChemTech kost al twee miljoen euro per jaar. Dat is zeer inefficiënt.”
Met Oyster en de geplande nieuwbouw voor Biotechnologie, Delft ChemTech en Bionano zou al vier miljoen van het begrotingstekort zijn weggewerkt. De rest moet voor een deel komen van reductie van kosten en van het binnenhalen van meer geld. “Maar daarvoor moet je goed onderzoek kunnen doen en goede faciliteiten hebben.”
Bino wijst er op dat de onderzoeksgroep van Cees Dekker (bionanotechnologie) een ‘enorm groeipotentieel’ heeft. “Die doet fantastisch onderzoek, maar om die groei te accommoderen is ook geld nodig.”
Of groepen worden afgestoten hangt af van een kritische beoordeling van de afdelingen. Volgens Bino zijn er geen zwakke groepen of secties. De decaan denkt eerder aan het uitwisselen van groepen tussen faculteiten om beter gebruik te maken van faciliteiten en om dubbelingen te voorkomen. Bino onderzoekt op afdelingsniveau of er voldoende output is op het gebied van onderwijs en onderzoek.
Volgens de decaan is er zoals het er nu naar uitziet geen sprake van gedwongen ontslagen. “Ik wil niet zeggen dat het uitgesloten is, want je weet niet wat de bezuinigingsronde van de overheid ons nog gaat brengen. We zitten nu in de min en op de grens van wat we kunnen doen met ons geld. Als er nog minder geld komt, gaat het echt niet. ”
De geplande nieuwbouw moet volgens Bino in ieder geval doorgaan. “Als we dat niet doen, kunnen twee- tot driehonderd mensen niet meer werken.” Er wordt gekeken naar twee opties: bij de kernreactor of op het terrein van het vertrekkende Deltares.