Bierbrouwers pushen de alcoholomzet

Grote bierbrouwers stimuleren alcoholmisbruik bij studentenverenigingen. De bierbrouwers schelden leningen aan de clubs kwijt als die maar genoeg hectoliters bier afnemen. Dat zegt de Stichting Alcoholpreventie (Stap).

br />
Volgens Stap-directeur Wim van Dalen ontstijgen de lokkertjes van de brouwers ruimschoots het niveau van de in de groothandel gebruikelijke kwantumkorting. Leningen van tonnen zouden met een hoge bieromzet kunnen worden terugbetaald.

Brouwers hebben volgens Van Dalen hun redenen om de verenigingen in de watten te leggen: het zijn enorm belangrijke klanten. ,,Een contract over meerdere jaren is goed voor duizenden bierconsumenten, die bovendien tot de trensetters in de markt behoren.”

Van Dalen meent dat het bier op de soos door de voorkeursbehandeling te goedkoop is. Een pilsje doet daar ongeveer tachtig eurocent. Waar dat toe leidt, daar heeft de Stap-directeur wel een idee van: ongezonde slemppartijen met de bijbehorende overlast voor de omgeving. Dat er feestjes zouden plaatsvinden om het verbruik over het vereiste quotum heen te tillen, kan al helemaal niet de bedoeling zijn. ,,De brouwers geven met hun beleid een volledig verkeerd signaal af naar de doelgroep.”

Directeur Jack Verhoek van het Centraal Brouwerij Kantoor vindt dat Van Dalen de doelgroep enigszins infantiliseert. ,,Studenten mogen ook een rijbewijs halen en financiële verplichtingen aangaan bij de bank.” Het verhaal van Stap kan Verhoek niet bevestigen. ,,Ik heb niet het overzicht over alle 70.000 individueel gesloten contracten.” Maar als bepaalde verenigingen gunstige leveringsvoorwaarden genieten, komt dat eerder door slim onderhandelen dan door bevoordeling, denkt Verhoek.

Hij vindt bovendien dat Stap de invloed van een gunstig contract op de prijs van een pilsje overdrijft. ,,De factor arbeid is veel belangrijker. Met vrijwilligers achter de bar ben je veel goedkoper uit.” Aan een voorkeursbehandeling voor studentenclubs doen de brouwers volgens Verhoek niet. Maar volgens een woordvoerder op het ministerie van Volksgezondheid hebben studentenclubs wel degelijk een streepje voor bij de brouwers.

De plotselinge aandacht voor het verschijnsel is terug te voeren op de commotie rond een recente stunt van drie cafés in Groningen. Voor vijftien euro konden studenten daar een avond onbeperkt innemen. Dat leidde tot verontwaardigde reacties. Niet alleen in de noordelijke universiteitsstad, maar ook in politiek Den Haag.

Minister Hoogervorst van Volksgezondheid dreigt met wetgeving tegen het prijsstunten met alcohol.