Bezuinigingen bij TNW

Het is nog geen vacaturestop of reorganisatie. Maar alleen de vacatures ‘die strikt noodzakelijk zijn’ worden de komende tijd ingevuld.

Korting

,,Inderdaad, even roeien met de riemen die je hebt”, beaamt Ellen Pauw, hoofd P&O van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW). ,,We denken straks prima in de nieuwe strategie te passen, maar het financiële plaatje daarvan is nog niet ingevuld. Omdat de budgetten voor 2001 en 2002 krap zijn, komen we nu met een tussentijdse oplossing. We willen nog geen vacaturestop of reorganisatie aankondigen.”

Het budget is krap omdat de faculteit dit jaar vijf miljoen gulden minder krijgt uit de centrale fondsen dan voorheen. Alle faculteiten zijn meer gaan publiceren sinds de introductie van het allocatiemodel (geldverdeelmodel) waarin elk artikel wordt beloond. Per publicatie is de beloning hierdoor echter weer afgenomen. TNW, dat van oudsher al veel publiceerde, krijgt nu relatief minder. In 2002 voorziet de faculteit bovendien nogmaals een extra koopkrachtdaling van 2,5 procent.

Omdat het overgrote deel van het centrale budget naar salarissen gaat, probeert de faculteit hierop te minderen. Alle vacatures moeten voortaan expliciet ter goedkeuring aan de decaan worden voorgelegd. Ook naar tijdelijke aanstellingen en verlengingen wordt extra kritisch gekeken. En afdelingsvoorzitters moeten streng toetsen of de budgetten voor tweede en derde geldstroomprojecten niet worden overschreden.

Pauw: ,,Een afdelingshoofd moet zeker drie keer nadenken of een vacature niet door iemand die al in dienst is kan worden vervuld. En als we meneer X uit een bepaalde groep geschikt vinden dan zullen we hem benaderen. Tenminste wanneer de vacature dringender is dan zijn huidige functie.”

Het hoofd P&O hoopt dat medewerkers bereid zijn hieraan mee te werken ondanks alle reorganisaties van de laatste jaren. ,,We kunnen het ons niet veroorloven om het personeel niet optimaal in te zetten.”

Korting

//+Reactie van Evert Angad-Gaur 86150, voorzitter van de odc van TNW,: hier komt dus een regeltje, gevolgd door nog een regeltje en wellicht nog eentje, net zo lang tot hij uitgepraat en gecommentaard is en dat komt allemaal hier, tot ongeveer zolang.