‘Bezuinig niet ten koste van voorlichting’

Bezuinigingen binnen de universiteitsdienst mogen niet ten koste gaan van voorlichting aan nieuwe studenten, de OWee en toegankelijkheid voor buitenlandse studenten, vindt de studentenraad.

Tijdens een overleg met het college van bestuur zei de studentenraad (sr) zich zorgen te maken over de voorgenomen versobering van evenementen als onderdeel van de 6,8 miljoen euro aan bezuinigingen binnen de universiteitsdienst. Het betreft onder meer de open dagen, de OWee en de P-in-1 uitreiking.

De studenten zijn bang dat versobering van de open dagen ten koste gaat van de voorlichting aan nieuwe studenten. Een terecht punt, zo vond collegelid Anka Mulder. “Misschien banaal hoor, maar je moet hierbij denken aan geen gratis broodjes meer. We moeten goed blijven voorlichten, maar een beetje soberder kan wel.”

De OWee speelt volgens de sr een belangrijke rol bij het aarden van studenten in Delft en zorgt dus voor een goede start. Mulder vindt dat ook belangrijk en wil daarom weten hoe de bezuinigingen gaan uitwerken. Zij stelt overigens wel dat de kortingen die studenten treffen een relatief laag bedrag vormen. “Alternatieven zijn welkom, maar het bedrag blijft staan.”

Waar de raad de voorgenomen verdubbeling van de application fee voor internationale studenten de toegankelijkheid niet ten goede vindt komen, vindt Mulder die maatregel acceptabel. Het betreft een verhoging van de inschrijfkosten van vijftig naar honderd euro. “Veel universiteiten in het buitenland hebben een tuition fee (collegegeld, red.) waar nog veel extra kosten bij komen.”

Het afbouwen van het studiereisfonds van 27.227 euro naar nul euro noemde de sr ‘slecht’, want het gevolg zou kunnen zijn dat ‘minder bedeelde studenten’ straks geen grote buitenlandse excursie meer kunnen maken. Mulder zei gevoelig te zijn voor dat argument, maar wees erop dat uit dit fonds zo’n vijf- tot zeshonderd studenten gemiddeld veertig euro ontvangen. “Veertig euro is geen belemmering voor een reis”, zei Mulder. “Studieverenigingen hebben ook andere bronnen van inkomsten.”

Tot slot zei de sr niet warm te lopen voor langer werken met hardware door niet meer af te schrijven op economische, maar op technische levensduur. Op de lange termijn zou de TU meer betalen aan energieverbruik, reparaties en onderhoud.

Mulder nam aan dat de dienst ict die kosten in de bezuiniging had meegenomen. “Het heeft mij altijd gestoord dat dingen na een paar jaar worden afgeschreven terwijl ze het nog doen. Ook vanuit milieuoogpunt. Vooralsnog vind ik het een verstandige maatregel.”