Bewonersvereniging vreest kommerlijk TU Noord

Bewoners van het TU Noord-gebied hebben een belangenvereniging opgericht in reactie op het ontwikkelingsplan voor het gebied. De omwonenden vrezen een toename van verkeersoverlast, hoogbouw en ‘ontgroening’ van de omgeving.

/strong>

,,Bij het ontwikkelen van dit plan is vooral uitgegaan van de belangen van de TU en projectontwikkelaars. De belangen van de huidige bewoners zijn onvoldoende meegewogen”, zegt Hans de Vries, voorzitter van de bewonersvereniging TU Noord. In het gebied dat moet worden omgetoverd tot een ‘lommerrijk Oxford’ zullen volgens het ontwikkelingsplan niet alleen historische gebouwen worden heringericht tot studentenwoningen, maar is ook sprake van de sloop van enkele gebouwen. Ook worden er appartementen gebouwd voor de private sector. Met name een gepland ‘hoogteaccent’ van elf verdieping aan het Poortlandplein is De Vries een doorn in het oog. ,,Zo verandert ‘lommerrijk Oxford’ in kommerlijk TU Noord”, aldus De Vries.

,,Wij zijn ervan overtuigd dat TU Noord een waardevolle toevoeging wordt voor de stad Delft”, reageert Ronald Kuil, projectleider bij TU Vastgoed. Eind vorig jaar verkocht de TU een aantal historische gebouwen (De Vries van Heijstplantsoen, Mijnbouwplein 11 en Kanaalweg 2) aan studentenhuisvester Duwo. ,,In principe willen we heel TU Noord afstoten, maar dit proces heeft vanwege geldperikelen vertraging opgelopen”, aldus Kuil.

Duwo is een samenwerkingsverband aangegaan met projectontwikkelaar Proper Stok. Behalve de herinrichting van de oude TU-panden tot studentenwoningen en een congreshotel op Kanaalweg 2, moet ook het Gaac-gebouw aan het De Vries van Heijstplantsoen gedeeltelijk worden gesloopt in 2004. Verder staat er nieuwbouw gepland van studentenwoningen en appartementen aan onder andere het Poortlandplein en de Schoenmakerstraat.

Duwo heeft 50 miljoen euro voor het project uitgetrokken. Volgens Gerrit Dijkstra, interim hoofd vastgoed bij Duwo, zal het met de verkeerstoename in het gebied meevallen, omdat de mensen die er nu werken zullen vertrekken en veel van de toekomstige bewoners alleen een fiets als vervoermiddel zullen gebruiken. Dijksta verwacht dat de geplande hoogbouw aan het Poortlandplein, gezien de protesten uit de buurt, niet door zal gaan.

De gemeente Delft heeft overigens vandaag de bewonersvereniging per brief uitgenodigd voor een gesprek. Volgens Edith Bijleveld van de gemeente zijn er voor de bewoners ruime inspraakmogelijkheden.