Bewoners: ‘We komen de wijk niet meer uit’

De gemeente en TU presenteerden woensdag bij Bouwkunde hun plannen voor de verkeerssituatie in het TU-Noordgebied. Zo’n honderd buurtbewoners kwamen hier op af.

Het probleem: de stroom aan fietsers tussen de Sebastiaansbrug en de TU. (Foto: Roos van Tongeren)

Snel worden extra stoelen en koffie geregeld, maar de kopjes zijn op en een groot aantal toehoorders moet blijven staan. Tijdens de bijeenkomst is het onrustig, bewoners hebben veel vragen en sommigen lopen tijdens de presentatie de zaal uit.

Nieuwe verkeerssituatie en slagboom bij Bouwkunde

Het TU Noord-gebied dat wordt aangepakt beslaat alle wegen rond Bouwkunde: de Sebastiaansbrug, het Mijnbouwplein en het Poortlandplein. Bij de parkeerplaats van Bouwkunde komt een slagboom om bij te houden wie op de parkeerplaats staan, als onderdeel van een 17 weken durende pilot. Parkeren blijft gratis en de slagboom is alleen gesloten tussen 8 en 15 uur. Zo hoopt de TU te zien wie er parkeren bij Bouwkunde: dagjesmensen, bezoekers van de TU, buurtbewoners of studenten en medewerkers.

De gemeente pakt als eerste het Mijnbouwplein aan. Daar komt een verkeerslicht en een tweebaansweg en tram- en busbaan. Daarna is het Poortlandplein aan de beurt. Dit kruispunt bij de Vrede-kerk zou eerst een rotonde worden, maar die plannen zijn van tafel. Het blijft een kruispunt met stoplichten maar wordt anders ingedeeld. Tegelijkertijd met het Poortlandplein wordt de Sebastiaansbrug gesloopt. De bouw van de nieuwe brug duurt ruim een jaar. Auto’s en bussen moeten de route nemen die de vrachtauto’s nu al rijden, fietsers kunnen het water over bij de Hambrug of Oostpoortbrug.

Zeeheldenbuurt bewoners - foto Roos van Tongeren.JPG

‘Waardeloos plan’

De buurtbewoners die op de presentatie zijn afgekomen, zijn niet blij. De presentatie wordt vaak onderbroken en als blijkt dat aan de plannen niet veel veranderd kan worden, stappen verschillende boze bewoners op. “Het is een waardeloos plan”, zegt Maartje Martens, secretaris van de bewonersvereniging van TU Noord, terwijl ze naar een kaart met pijlen wijst. “Straks moeten we op allerlei plekken rechtsaf slaan, en niet links. Dat betekent dat we bijna de buurt niet meer uitkomen.”

Op dit moment is het al lastig om ’s ochtends weg te komen, beamen verschillende bewoners. “Sommigen passen hun werktijden aan op collegetijden, je bent ’s ochtends een kwartier bezig met de buurt uitkomen”, aldus Joost Schootsz, die al jaren in de wijk woont. “Een van de problemen is het fietspad met twee richtingen”, vertelt Martens. “Van twee kanten komen fietsers, dat is drukker en gevaarlijker dan een enkelbaans fietspad.”

Oplossingen hebben de buurtbewoners wel. “Maak een enkelbaans fietspad. Maak de route vanaf Delft Zuid aantrekkelijker. Noem station Delft-Zuid ‘TU Delft’, zodat meer studenten daar uitstappen. Zet stoplichten neer, en schrijf drie weken lang boetes uit voor iedereen die door rood rijdt. Maak een gelijkwaardige kruising en laat auto’s en fietsers het gebied delen, zodat ze beide goed opletten.”

Zeeheldenbuurt bewoners luisteren - Foto Roos van Tongeren.JPG

‘Aantal fietsers blijft groeien’

“We hebben de groei van het aantal fietsers onderschat”, geeft David Polman toe. Hij is beleidsadviseur Verkeer en Vervoer bij de gemeente. “Kijk bijvoorbeeld naar het station. We hadden in 2005 drieduizend fietsers en verwachtten toen dat een fietsenstalling met vijfduizend plekken genoeg zou zijn. Nu zijn er achtduizend fietsers en moesten we een extra fietsenstalling bouwen. Dit gaat nog groeien naar zo’n elfduizend fietsers in 2020.” En dat is een probleem. “Het is een terecht zorgpunt van de buurt. We nemen dit zeker mee en gaan het aanpakken. Daarvoor moeten we onderzoeken doen en kijken wat mogelijk is.”

Waarom dat niet eerder is gedaan? “Over de plannen die we vandaag presenteren hebben we jaren gediscussieerd, dat staat los van het fietsprobleem. Dat is iets wat in de hele gemeente speelt, het is veel groter. Zo zijn we al aan het praten over een brug over de Schie bij Lijm en Cultuur, de Gelatinebrug (niet voor het eerst, red.). We willen het fietsnetwerk fijnmaziger maken, zodat fietsers van meerdere wegen gebruik maken en het niet zo’n stroom is.”

In de lente komt de gemeente met nog een bijeenkomst over de details van de uitvoering en een evaluatie van de pilot met de slagboom bij Bouwkunde.

Roos van Tongeren / Redacteur