Bewoners doen er lacherig over

Gemeenten mogen hun eigen brandveiligheidsregels stellen. Tenminste, zolang die ergens liggen tussen de huidige nieuwbouwvoorschriften en het niveau waarop ooit een bouwvergunning is verleend. Geen probleem bij ons in huis, dacht je nu? Misschien juist wel. Delft scherpte vorig jaar de regels aan. Wie meer dan vijf bewoners huisvest, wordt als kamerverhuurbedrijf bestempeld en dient een speciale vergunning aan te vragen. En aan die vergunning kleven speciale brandveiligheidseisen.

,,Het gaat om zo’n tweehonderdveertig panden die huisvesting bieden aan bijna tweeduizend studenten”, vertelt Ronald Rijnenberg, namens de Delftse brandweer belast met de vergunningaanvragen. ,,De huizen worden geïnspecteerd, waarna wij vastleggen welke gebreken er zijn. Eventueel krijgen de bewoners een tijdelijke gebruiksbeperking opgelegd.”

Aanleiding voor de strengere regelgeving is een reeks branden in kamerverhuurbedrijven. ,,Veel oude panden voldoen weliswaar aan het Bouwbesluit, maar hebben een volstrekt onvoldoende brandveiligheidsniveau”, vertelt Rijnenberg. ,,Zo kwamen vier jaar geleden twee brandweerlieden om het leven tijdens een brand in een studentenhuis in Harderwijk.”

Huisbazen dienen nu zelf op een formulier aan te geven of ze aan zes of meer personen verhuren. Maar de vraag is in hoeverre huiseigenaren niet ‘per ongeluk’ een bewoner over het hoofd zien. Een verbouwing brengt immers een aanzienlijke investering met zich mee. Rijnenberg: ,,We zullen zien, maar gezien rampen zoals in Volendam verwacht ik dat mensen verantwoordelijkheid nemen wanneer ze hun handtekening onder het formulier zetten.”

Vuilniszak

De strengere regelgeving hangt samen met de bijzondere gebruikersgroep van de panden – meestal studenten. Rijnenberg: ,,Studenten en jongeren in het algemeen hebben onderling minder sociale controle. Wie een vuilniszak van een ander voor de nooduitgang ziet, voelt zich niet snel geroepen het ding te verwijderen. Dat effect wordt versterkt bij grote aantallen bewoners.” Versperde nooduitgangen en opslag in vluchtroutes zijn dan ook terugkerende gruwelen die de brandweer tijdens inspecties tegenkomt. ,,Neem een bankstel in de gang, dat geeft enorme rookontwikkeling. Maar het kost toch al gauw een kwartier om dat aan bewoners duidelijk te maken. Veel bewoners zijn daar gemakzuchtig in, doen er lacherig over.”

Over barbecuefeestjes is de brandweerman milder. ,,Zolang er maar geen sprake is van open vuur in bijvoorbeeld een vuurton.” Is een vuurton nog open vuur wanneer er twee kipsatés naast liggen? ,,Knappe jongen die de politie kan overtuigen dat hij dan aan het barbecuen is”, aldus Rijnenberg.

Rookmelders

Voor Stichting Duwo, met ruim negenduizend woningen de grootste jongerenhuisvester in de regio, heeft de recente regelgeving weinig gevolgen. ,,Duwo liep al enigszins vooruit op de regelgeving”, volgens woordvoerder Karin Smeets. ,,Zo hebben we bijvoorbeeld de afgelopen jaren al rookmelders geïnstalleerd en een folder uitgebracht over brandveiligheid.”

Veel andere kamerverhuurbedrijven moeten wel verbouwen. Zoals de Stichting Delftse Studenten Gemeenschap, eigenaar van een zestal panden in en rond de binnenstad. Roderick van den Berg, senaatslid van het Delftsch Studenten Corps en beheerder van Sdsg, geeft een korte rondleiding door een recent verworven pand aan de Oranje Plantage. ,,We hebben dit gebouw gekocht om te voorkomen dat de huidige bewoners moeten verhuizen en het pand wordt verbouwd tot duur appartementencomplex.” Afgebladderd stucwerk en kale kozijnen; het studentenhuis ligt er verwaarloosd bij. Gammele trappen en een spaghetti van snoeren verbonden door kroonsteentjes maken de aanblik van een studentenhuis compleet. In de achtertuin klussen de bewoners aan een buitenbubbelbad. Voor de vierduizend watt verwarming en tweemaal tweeënhalfduizend watt pompkracht worden simpelweg een paar nieuwe groepen in de stoppenkast gesticht. Van den Berg kijkt geamuseerd naar de jacuzzi. ,,Komende herfst wordt een begin gemaakt met de verbouwing”, vertelt hij. ,,Dan zullen we daar maar meteen maar een extra stoppenkast voor regelen.”

Creatief

Een Sdsg-huis aan de Coenderstraat 43 is inmiddels bijna gereed voor de huisvesting van tien corpsleden. De tegenstelling tot de Oranje Plantage is enorm. Prachtige hoge kamers met ruime afmetingen waardoor het ook niet nodig is de gangen vol troep te zetten. Terwijl een tegelzetter nog ploetert op een toiletvloer, wijst Van den Berg de voornaamste veranderingen aan. De kamers zijn voorzien van minimaal twee stopcontacten en een data-aansluiting om creatief geklus met verlengsnoeren te voorkomen. Verder zijn er brandblussers, deurdrangers en rookmelders geïnstalleerd. Opvallend is verder dat iedere kamer van top tot teen met gipsplaten is betimmerd en de deuren zijn uitgevoerd in dik multiplex in plaats van het gebruikelijke bordkarton. ,,Iedere kamer is uitgevoerd als subbrandcompartiment en kan een half uur brand weerstaan.”

Voordeel van de kluslust onder Delftse studenten is dat zij zelf aan een dergelijke verbouwing kunnen meehelpen. Van den Berg: ,,Zo’n rookmeldersysteem kost voor tien kamers al snel drieduizend euro. Doordat de toekomstige bewoners zelf ook meeklussen, kunnen we toch huurprijzen vragen die een stuk lager liggen dan gemiddeld in Delft.”

Bordkartonnen paneeldeuren, een spaghetti van snoeren en stapels oud papier in de gang. In veel studentenhuizen wint ranzigheid het van brandveiligheid. Panden met meer dan vijf bewoners moeten binnenkort echter aan strengere regelgeving voldoen.

Vuilniszak

Rookmelders