Bewegwijzering campus verdwijnt weer

De bewegwijzeringszuilen die sinds een paar maanden op de campus van de TU Delft staan, moeten weer verdwijnen. De vierkante paaltjes van ongeveer anderhalve meter hoog die automobilisten en fietsen de weg moeten wijzen, komen de verkeersveiligheid niet ten goede, zo heeft de afdeling vastgoed geconstateerd.

Elk TU-gebouw heeft op de palen een nummer. Een pijl moet de gebruiker in de goede richting sturen. Zaak is of eigenlijk was daarbij wel te weten welk nummer bij welk gebouw hoort. Die nummers waren de afgelopen maanden nog niet op de gebouwen aangebracht, wat het gebruiksgemak niet bevorderde.

En er waren meer punten van kritiek. Frans van Mourik van de groep visual information design bij Industrieel Ontwerpen vindt de gebruikte kleurcodes voor fietsers en automobilisten bijvoorbeeld ‘erg abstract’. Bovendien zijn de letters volgens hem net te klein voor automobilisten om aan de overkant van een kruising alvast een beslissing te kunnen maken.

Volgens directeur vastgoed Gerrit Kahlman waren de zuilen nog in een fase van ontwikkeling. Toch zal die worden stopgezet, want ook aanpassingen zullen niet voldoen, vertelt hij. De palen worden zo snel mogelijk weggehaald.

De nieuwe bewegwijzering was op initiatief van vastgoed geplaatst vooruitlopend op de aanleg van het Mekelpark, de parkachtige campus die de huidige Mekelweg moet vervangen. Vervangende bewegwijzering wordt nu een integraal onderdeel van de ontwikkeling van het Mekelpark.

De universiteit heeft ongeveer een halve ton uitgegeven aan de bewegwijzeringszuilen die nu verdwijnen. “De kosten van deze fase komen voor rekening van de TU Delft”, aldus Kahlman. “Soms heb je ontwikkelingen die tegenvallen en soms heb je ontwikkelingen die meevallen.” (SB/KvdP)

De vierkante paaltjes van ongeveer anderhalve meter hoog die automobilisten en fietsen de weg moeten wijzen, komen de verkeersveiligheid niet ten goede, zo heeft de afdeling vastgoed geconstateerd. Zowel de opstelling van de zuilen als de vorm van onder meer de belettering geven in de praktijk problemen.