Beukers: ‘Geen toekomst voor GLARE’

Laminaten zoals GLARE en het materiaal CentrAl dat mede door Delftse onderzoekers ontwikkeld wordt om vleugels van te maken, hebben geen toekomst, meent prof.ir. Adriaan Beukers van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R)

De romp van het grootste vliegtuig ter wereld (A380), dat volgende week in gebruik wordt genomen door Singapore Airlines, is grotendeels opgetrokken uit het aan de TU ontwikkelde GLARE (GLAss-REinforced Fibre Metal Laminate). Dit materiaal zou volgens de bedenkers vliegtuigen lichter maken en minder gevoelig voor vermoeiing.

Maar volgens composietexpert Beukers van L&R hebben zogenaamde vezel-metaal-laminaten zoals GLARE geen toekomst. GLARE kan zijn beloftes volgens de professor niet nakomen. “De koolstofcomposieten die Boeing gebruikt in zijn nieuwe 787 zijn sterker en lichter”, aldus de hoogleraar. Ook over het nieuwe materiaal CentrAl, dat zijn collega prof.dr.ir. Rinze Benedictus samen met vliegtuigconstructiebedrijf GTM en het Amerikaanse aluminiumbedrijf Alcoa ontwikkelt, heeft Beukers geen goed woord over. “Het is een leugen dat vliegtuigvleugels met CentrAl dertig procent lichter worden. De ontwikkeling van dit materiaal is een laatste wee in de ontwikkeling van aluminiumlaminaten voor vliegtuigen.”

Volgens Benedictus moet Beukers de literatuur beter lezen. “Dan had hij kunnen weten dat we menen dat de vleugels met CentrAl twintig procent lichter worden en niet dertig.”

Verder vindt Benedictus de uitspraak van Beukers ongenuanceerd: “Voor verschillende vliegtuigonderdelen kun je het beste verschillende materialen gebruiken. Je moet je niet uitsluitend richten op koolstofcomposieten of aluminiumlaminaten.”

Dat de A380 het eerste en laatste toestel is waar GLARE in wordt verwerkt, is volgens Benedictus ook onzin. Een Russische vliegtuigfabrikant wil volgens hem ook toestellen maken met GLARE erin. (TvD)