‘Betere leerervaring in Brightspace’

Blackboard wordt hoogstwaarschijnlijk vervangen door Brighspace. Directeur onderwijs- en studentenzaken Timo Kos legt uit waarom studenten en docenten daar blij mee moeten zijn.

Hij wil het vooraf duidelijk benadrukken: de TU heeft nog geen contract ondertekend voor een nieuwe digitale leeromgeving. De aanbesteding loopt namelijk nog. Directeur onderwijs- en studentenzaken (O&S) Timo Kos is desondanks enthousiast over de voorlopige gunning aan het Canadese bedrijf Desire2Learn, de leverancier van Brightspace. Dat zal als alles goed gaat vanaf volgend jaar Blackboard vervangen, na zeventien jaar.

Waarom moest de digitale leeromgeving opnieuw worden aanbesteed?
“Er was een juridische verplichting, omdat het contract met Blackboard afliep. Dat bood ons meteen de kans om de kwaliteit te verbeteren. De digitale leeromgeving speelt immers een belangrijke rol in onze onderwijsvisie. Gegeven veranderende behoeftes door activerend onderwijs en moderne digitale onderwijsvormen is het van belang dat deze omgeving mee kan ontwikkelen.”

Welke eisen heeft de TU nog meer gesteld?
We zochten een product dat succesvol op vergelijkbare universiteiten wordt gebruikt. Verder was het een nadrukkelijke wens om de digitale leeromgeving beter in te kunnen richten voor activerende vormen van leren en samenwerken. De leer- en onderwijsomgeving moest ook een gebruiksvriendelijke ervaring bieden aan studenten en docenten die past bij deze tijd, toekomstbestendig is en tegelijkertijd flexibel en stabiel is.”

Wat verandert er voor studenten en docenten?
“De digitale leeromgeving wordt toegankelijker, overzichtelijker en uniformer, met een betere leerervaring tot gevolg. Datzelfde geldt voor docenten. Zij krijgen bovendien betere dashboards voor het monitoren van leeractiviteiten en koppelingen naar externe tools.”

Kregen jullie vaak klachten over Blackboard en waar gingen die over?
“Voor het besluit om een aanbesteding te starten was dat niet relevant.”

Wat gaat Brightspace de TU per jaar kosten?
Los van de kosten van invoeren en overzetten, zullen de licentie en de beheerskosten niet hoger zijn dan die van het huidige systeem. Het bedrag deel ik liever niet, omdat het marktgevoelige informatie is voor komende aanbestedingen van andere universiteiten.”

Waarin uit zich de flexibiliteit van Brightspace?
“Bijvoorbeeld in de mogelijkheid om externe tools eenvoudig te kunnen integreren. Ook is het geschikt voor gebruik vanaf allerlei mobiele apparaten. Hierdoor is het mogelijk om daadwerkelijk samen te leren en te werken. Omdat het Brightspace werkt in de cloud, is de omgeving technisch makkelijk uit te breiden wanneer het aantal gebruikers en de hoeveelheid data toenemen.”

Hoe ingewikkeld wordt het om alle opleidingen van Blackboard over te zetten naar Brightspace?
Dat is een flinke klus, mede afhankelijk van hoe een vak nu is opgebouwd in Blackboard. De leeromgeving wordt de komende maanden voor de gehele TU ingericht door een projectgroep bestaande uit een brede afspiegeling van studenten en docenten vanuit alle faculteiten. Vervolgens worden, ondersteund door O&S en ICT, per opleiding de cursussen overgezet naar de nieuwe leeromgeving.”