‘Betalen per studiepunt in de wet’

In je eigen tempo studeren en betalen per studiepunt: sommige studenten zijn daarbij gebaat. Vanaf studiejaar 2023-2024 kan ‘flexstuderen’ in de wet staan, denkt demissionair minister Van Engelshoven.

De afgelopen jaren experimenteerden twee hogescholen (Windesheim en Utrecht) en drie universiteiten (Utrecht, Tilburg en UvA Amsterdam) met een systeem van flexstuderen. Deelnemende studenten betaalden niet per studiejaar, maar per studiepunt.

Mantelzorg, topsport
Het systeem zou handig zijn voor mantelzorgers, studenten met een handicap, topsporters, ondernemers, student-bestuurders en afstudeerders. Het zou het hoger onderwijs toegankelijker maken voor deze studenten.

Inderdaad zou een op de vijf naar eigen zeggen gestopt zijn als ze niet konden flexstuderen, staat in een evaluatie van expertisecentrum ECBO. De deelnemende studenten lijken tevreden. Ze geven het flexstuderen een 7,9 als rapportcijfer.

Flexstuderen vergt tijd en moeite van de onderwijsinstellingen: het hoort administratief en procedureel allemaal goed op orde te zijn. Ook moeten studieadviseurs de studenten helpen bij de keuzes in het flexstuderen.

Maar doelmatig is het wel, meent ECBO, want er vallen minder studenten uit. De extra begeleiding van de studieadviseurs kun je goeddeels wegstrepen tegen de aandacht die deze studenten, gezien hun omstandigheden, sowieso zouden hebben gevraagd. (HOP, BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl