Bestuur gaat te ver, vinden Leidse studenten

De Universiteit Leiden moet geen tweedejaars wegsturen, vinden de studenten van de universiteitsraad. En dat is nog maar het begin: de medezeggenschap keert zich tegen meer maatregelen.

De Universiteit Leiden volgt “een onverschrokken koers in de stapeling van rendementsmaatregelen”, schrijven de studenten in een open brief aan het college van bestuur. “Ten aanzien van die rotsvaste koers hebben wij een duidelijke boodschap: het moet anders.”

De studentenmedezeggenschap keert zich met name tegen het bindend studieadvies in het tweede jaar. De Universiteit Leiden doet mee aan een experiment van onderwijsminister Bussemaker om te kijken of zo’n bsa in het tweede jaar werkt. Bij start van het experiment heeft de minister er steeds op gehamerd dat invoering van een bsa in nauw overleg met de medezeggenschap zou moeten plaatsvinden.

“Wat ons betreft moet het roer om”, eindigt de brief. “Rendementsmaatregelen stimuleren niet, maar beperken de vrijheid van de student. Tijd, geld en energie kan de universiteit beter steken in de kwaliteit van het onderwijs waardoor studenten verleid worden het beste uit zichzelf te halen.”

De brief is ondertekend door vier Leidse studentenpartijen, het Interstedelijk Studentenoverleg en door de Landelijke Kamer van Verenigingen. Het bestuur van de universiteit komt volgende week met een reactie.