Besturingshulp voor beschadigd vliegtuig

Piloten testten onlangs in de vliegsimulator van L & R een systeem om beschadigde vliegtuigen beter te besturen. In vluchtsimulator Simona testten piloten een zogenoemd ‘fouttolerant besturingssysteem’, dat is ontwikkeld door onderzoekers van L&R, het Delft Centre for Systems and Control en verschillende Europese universiteiten.

Tijdens een vlucht kunnen vliegtuigonderdelen haperen of helemaal kapotgaan. Dat laatste gebeurde met het El Al-vliegtuig dat in 1992 de Bijlmerramp veroorzaakte. Lombaerts: “Door metaalmoeheid braken twee motoren van de rechtervleugel af. De vleugel raakte beschadigd, waardoor het vliegtuig moeilijk te besturen werd.” Daar moet de nieuwe software iets aan doen. Het systeem bestaat uit twee onderdelen. Het eerste maakt en ververst tijdens de vlucht continu een mathematisch model van het vliegtuig. “Het systeem analyseert wat de consequenties zijn van een defect op het gedrag van het vliegtuig.” In het geval van het El Al-vliegtuig zou het systeem hebben geregistreerd dat het vliegtuig naar rechts wilde afbuigen. De tweede module van het systeem stuurt rechtstreeks de overgebleven roeren van het vliegtuig aan. Ir. Olaf Stroosma (L&R): “Voor de piloot wordt het sturen zo een stuk makkelijker. Tot op zekere hoogte natuurlijk. Als een vleugel afbreekt, is er niets meer te redden.”

Stroosma coördineerde de tests in de vliegsimulator. Simona simuleerde verschillende rampscenario’s. Piloten moesten twee keer met dezelfde schade vliegen, één keer zonder en één keer met het systeem. “De data moeten we nog analyseren, maar uit reacties van de piloten bleek dat het een stuk makkelijker ging met het systeem.”

De onderzoekers presenteren volgende week hun systeem en de testresultaten aan geïnteresseerden, o.a. onderzoekers en vliegtuigbouwers.(MM)

In vluchtsimulator Simona testten piloten een zogenoemd ‘fouttolerant besturingssysteem’, dat is ontwikkeld door onderzoekers van L&R, het Delft Centre for Systems and Control en verschillende Europese universiteiten. “Als er aan het vliegtuig een defect optreedt, helpt dit systeem het vliegtuig bestuurbaar te houden”, aldus ir. Thomas Lombaerts van L&R. De eerste tests wijzen uit dat het softwareprogramma inderdaad helpt.