Wetenschap

Beste klimaat- en energiescripties bekendgemaakt

Van acht geselecteerde Delftse publicaties over klimaat en energie zijn er deze week twee in het zonnetje gezet. Die gingen over optimalisatie van vliegroutes en windparken.

Maarten van den Broek en Jin Maruhashi schreven de beste energie- en klimaatpublicatie. (Foto: Roy Borghouts)

Met de organisatie van de Best Climate & Energy Paper wil de TU Delft innovaties onder de aandacht brengen die de energietransitie versnellen of de gevolgen van klimaatverandering beperken. Vooraf had de jury een selectie gemaakt van acht publicaties, waarvan er woensdag 15 maart twee werden uitgelicht. Promovendus Jin Maruhashi kreeg een prijs voor de beste klimaatscriptie: ‘Klimaatneurowetenschappen voor de luchtvaart’. De beste energiescriptie vond de jury ‘Een optimaal kluitje van windmolens’ door promovendus Maarten van den Broek.

Klimaatneurowetenschappen
Over de beste klimaatscriptie van Jin Maruhashi zei jurylid en klimaatonderzoeker prof.dr.ir. Herman Russchenberg (faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen): “Zoals het ingenieurs betaamt, willen we het klimaatprobleem eerst goed begrijpen. Een mooi voorbeeld daarvan is het neurologisch machine learning model van Jin waarmee je op uitstekende wijze het klimaateffect van de luchtvaart in kaart kunt brengen. Met de kennis die Jins model ons oplevert, hopen we bijvoorbeeld meer grip te krijgen op de rol van stikstofoxiden op de opwarming van de aarde.”

Kluitje windmolens
Hoogleraar energiesysteemanalyse en jurylid prof.dr. Kornelis Blok (faculteit Techniek, Bestuur en Management) zei over de beste energiescriptie van Maarten van den Broek: “Drie woorden zijn héél erg belangrijk: versnellen, versnellen, versnellen. De wereld heeft slechts twintig, hooguit dertig jaar om de energietransitie te versnellen. Dat is een erg korte tijd om het hele energiesysteem opnieuw te ontwikkelen. Daarom moeten we uit alle windturbines die we installeren zoveel mogelijk energie halen. En precies dááraan draagt het onderzoek van Maarten bij. Door windturbines, ten opzichte van elkaar, anders te positioneren kun je de efficiënte van de turbines aanzienlijk verhogen.”

Naast een grote oorkonde ontvingen beide prijswinaars een aanmoedigingspremie van duizend euro.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl