Beste eerstejaars…

Mijn suggestie: geniet ervan en pluk het leven.

Pieter Jouke

Met de Owee-week nog in je lijf gaat het nu echt beginnen. Ik heb geen gedegen onderzoek gedaan, maar hier is mijn inschatting van wat je van je studententijd mag verwachten. De gemiddelde student zal de komende 4 tot 12 jaar 81 keer tentamen doen (waarvan 41 keer met goede afloop), 289 liter bier drinken (waarvan 4,3 – afgerond – liter via de ingang het lichaam weer verlaat), 12 scripties (over)schrijven, zich 2 keer bij het ontwaken voorstellen aan de andere persoon in bed, met in het achterhoofd de vraag: ‘hebben wij…?’, 6,2 fietsen verslijten (waarvan 0,1 ligfietsen), ongeveer 0,7 keer afstuderen, 12,3 keer de TU Delft de schuld geven van het niet halen van het tentamen, 1 keer beseffen, 1699 uur keihard werken in ploegendienst, 1,6 keer in een fietstas plassen, 0,04 keer balen dat er in zijn/haar fietstas is geplast, 6003 uur bikkelen voor tentamens, 14 keer het licht uitdoen, 16,4 keer scoren, 89,02 keer afgewezen worden (verhouding: mannen/vrouwen; 112/0,6), 47 nieuwe vrienden maken, 17.521 uur slapen (beetje afhankelijk van de docent die het college geeft), gegrepen worden door de studie, 2,3 keer de liefde van zijn/haar leven ontmoeten, 7 keer zijn/haar ouders lief aankijken, in retrospectief te weinig genoten hebben, 6 keer bang zijn voor morgen, 5 keer bang zijn geweest voor niets, zich 3 keer het hoofd breken, 12 keer te laat komen, 4 keer nu echt naar huis gaan, 3 keer nu echt naar huis gaan, nu echt, 14 keer met hem/haar achterop in de stromende regen naar zijn/haar huis fietsen, 13 keer zonder hem/haar achterop van zijn/haar huis door de stromende regen naar huis vloeken, 5 keer leren hoe het hoort, 2 keer denken: hee, dat is een leuke column van Pieter Jouke, wat is hij toch briljant, 2 keer zoenen met een ’tussendoortje’, 1 keer vechten tegen zijn/haar tranen omdat hij/zij het even niet meer ziet zitten, 1 keer verliezen van zijn/haar tranen, ook veel lachen en uiteindelijk op zijn/haar pootjes terechtkomen.

Mijn suggestie: geniet ervan en pluk het leven.

Pieter Jouke