Beste docent van de TU: Tom Burdyny (TNW)

Na een onderbreking van een jaar is de verkiezing van Docent van het Jaar hervat. De winnaar van 2021 is dr. Tom Burdyny, ‘een erkend voorbeeld van uitmuntendheid’.

Tom Burdyny verstopt eitjes met Pasen en zet met Kerst een muts op. Studenten zijn dol op hem. ((Foto: Floris Lofty | TU Delft)

Studieverenigingen van alle faculteiten mogen elk jaar een docent nomineren voor de titel ‘TU Delft Lecturer of the Year’. De jury kiest uit die acht voordrachten een winnaar. De jury bestaat uit een lid van het college van bestuur, de directeur onderwijs van de Teaching Academy, twee leden van de studentenraad en een lid uit het verband van studieverenigingen. Dit jaar gunt de jury de titel en de eer aan dr. Thomas Burdyny die werkt bij de groep materialen voor energieomzettingen en -opslag van de afdeling chemische technologie.

Dr. Thomas (Tom) Burdyny (Canada, 1987) is sinds drie jaar actief als docent bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen: eerst als postdoc, daarna twee jaar als universitair docent. Binnen de faculteit, waar hij colleges geeft over chemische reactoren en transportverschijnselen, werd hij eerder benoemd tot ‘docent van het jaar’ voor de bacheloropleiding moleculaire wetenschappen en het masterprogramma chemische technologie. Volgens zijn studenten is Burdyny in korte tijd uitgegroeid tot ‘een erkend voorbeeld van uitmuntendheid in het onderwijs voor zijn oudere collega’s’.

De motivatiebrief die de studenten schreven overtuigde de jury van Burdyny’s kwaliteiten: ‘Toms manier van onderwijs geven is interactief en aangenaam. Op een scherm schrijven terwijl hij lesgeeft is een verbazend effectieve strategie om de aandacht van de studenten vast te houden en ondertussen moeilijke onderwerpen uit te leggen. Hij is erg charismatisch, benaderbaar en hij neemt de tijd voor elke student. Hij spreekt perfect Engels en heeft een groot gevoel voor humor. Zelfs tijdens de Zoom-sessies wist hij alle studenten te blijven binden. Met Pasen verstopte hij kleine eitjes, en met Kerstmis droeg hij een kerstmuts tijdens college. (…) Al met al heb je als student het gevoel dat hij zijn uiterste best doet om je te helpen, in plaats van alleen maar informatie aan te reiken. Zijn passie voor zijn vak en voor zijn studenten maakt het volgen van zijn colleges tot een plezier.’

De docent van het jaar werd tijdens de Onderwijsdag op donderdag 4 november bekendgemaakt in aanwezigheid van genomineerden en genodigden van de studieverenigingen. Naast de titel wint Burdyny een cheque voor 6000 euro, waarvan 5000 bedoeld is voor verder professionele ontwikkeling en 1000 euro voor privé-gebruik.

Burdyny heeft enkele bekende voorgangers zoals Joris Melkert (L&R, 2019), Calvin Rans (L&R, 2018) en Giulia Calabretta (IO, 2017).

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl