Besmette student was mogelijk op campus

De GGD heeft met meerdere studenten en een docent van de TU Delft gesproken. Zij stonden op het contactenoverzicht van de student die is besmet met het coronavirus.

De TU Delft blijft open, maar neemt wel extra maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. (Foto: Ane de la Brena)

De gesprekken zijn onderdeel van het contactenonderzoek dat al eerder was gemeld. De met het coronavirus besmette student heeft de GGD een contactenoverzicht gegeven. De GGD heeft die mensen volgens een woordvoerder gesproken en gevraagd om hun gezondheid in de gaten te houden. Bij klachten worden zij getest op het virus. In de tussentijd gelden voor hen geen beperkingen.

Op welke faculteit de besmette studente zit, zegt een TU-woordvoerder niet. “De vraag is hoe relevant dat is. We wachten af wat de GGD zegt. Als die zegt dat we iets moeten sluiten of afgelasten, dan doen wij dat.”

De universiteit verzoekt intussen alle medewerkers en studenten dringend om thuis te blijven als zij luchtwegklachten hebben, of last hebben van hoesten, kortademigheid of koorts. Dit geldt voor iedereen met deze klachten, meldt de TU, ‘ongeacht waar je bent geweest en met wie je contact hebt gehad’. De universiteit vraagt deze mensen om telefonisch hun huisarts te consulteren en diens instructies te volgen.

‘Schud geen handen’

Dit verzoek van het college van bestuur volgde zondagavond laat op het nieuws van zondagmiddag dat een TU-studente van 23 besmet is teruggekomen uit Noord-Italië. De studente zit in thuisisolatie en maakt het goed. Ze heeft volgens de universiteit ‘snel en adequaat gehandeld en bij de eerste symptomen meteen haar huisarts gebeld’.

De GGD legt de universiteit momenteel geen beperkingen op, zegt de TU, maar zij kiest er toch voor om extra maatregelen te nemen ‘gezien ons open en internationale karakter’ gecombineerd met de besmette studente.

Vooralsnog blijft de universiteit dus gewoon open, maar breidt ze de al genomen hygiënemaatregelen uit met nog een verzoek: schud geen handen meer. Verder vraagt zij om waakzaamheid: “De TU Delft rekent erop dat studenten en medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen, elkaar helpen en aanspreken wanneer nodig.”

Intussen bellen veel mensen de TU met vragen als ‘ik heb keelpijn, moet ik nu thuis blijven?’. Het antwoord is dan dus ja. Verder blijken sommige partijen ook eigen maatregelen genomen te hebben. Zo neemt de Coffeestar in de TU Delft Library geen zelf meegebrachte mokken en bekers meer aan.

Virus_Tips_Orange_NoTEXT_WEB_MvdV_0_0.png

Afbeelding: Marjolein van der Veldt