Bescherming naam ‘universiteit’

De namen ‘universiteit’ en ‘hogeschool’ worden beter beschermd. Staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs wil zo misbruik voorkomen.

Ook wil de staatssecretaris het zogenaamde diploma mills lastiger maken. Dat zijn instanties en personen die zich bezighouden met de verkoop van diploma’s en academische graden en niet of nauwelijks onderwijs geven.

Momenteel mag elke club zich universiteit of hogeschool noemen. Volgens Van Bijsterveldt noemen aanbieders van hoger onderwijs zich steeds vaker universiteit of university. Er zouden in Nederland bovendien dertig diploma mills actief zijn. Zulke diplomafabrieken opereren meestal vanuit het buitenland en zijn moeilijk aan te pakken.

Het risico dreigt dat Nederland voor zulke onderwijsaanbieders een vrijplaats wordt, meent Van Bijsterveldt, want de ons omringende landen verbieden zulke praktijken. Zij wil daarom de naam universiteit of university, dan wel hogeschool of university of applied science, reserveren voor instellingen die wettelijk erkend zijn.

Universitaire graden en hbo-titels mogen alleen worden afgegeven als de keurmeesters van de NVAO de opleiding hebben goedgekeurd. Daarnaast hebben erkende universiteiten het promotierecht en mogen ze de doctorstitel uitreiken. Van Bijsterveldt noemt geen namen, maar instellingen als WittenBorg University, Via Vinci University en De La Haye Global University hebben dat recht niet.

De staatssecretaris gaat niet in op de vraag wat er moet gebeuren met hogescholen die zich in het Engels university noemen. Officieel moeten ze daar of applied science aan toevoegen, maar daarmee nemen ze het niet altijd even nauw. De toevoeging staat er in kleine lettertjes of wordt helemaal weggelaten.

Overigens wil Van Bijsterveldt in de wet een uitzondering maken voor ingeburgerde namen als Volksuniversiteit of namen die overduidelijk niet misleidend bedoeld zijn. Ook mogen buitenlandse aanbieders zich universiteit blijven noemen als ze in eigen land erkend zijn.

De prijs in Eindhoven ging naar Rick van Pruissen en Mirjam Roth. Volgens de jury, met onder meer de hoogleraren ir. Kees Kaan en dr. ir. Joop Paul, was hun ontwerp het meest afgewogen en maakbare ontwerp. In Eindhoven namen drie teams deel.

Ook wil de staatssecretaris het zogenaamde diploma mills lastiger maken. Dat zijn instanties en personen die zich bezighouden met de verkoop van diploma’s en academische graden en die niet of nauwelijks onderwijs geven.